מדע, טכנולוגיה וחברה

הצמיחה המרשימה של המדע והטכנולוגיה במאה האחרונה מעלה סוגיות פילוסופיות, היסטוריות וחברתיות בוערות. שאלות רבות שנדונו על ידי פילוסופים והיסטוריונים במשך דורות – האם וכיצד ניתן לרכוש ידע אובייקטיבי? על סמך אילו קריטריונים ניתן לקבוע כי תיאוריה אחת עדיפה על פני אחרת? באילו הקשרים המדע פועל וכיצד פעל לאורך ההיסטוריה? מהו תפקידו החברתי של המדע? – נותרות רלוונטיות גם כיום.

לצד זאת, ההתקדמות המדעית והטכנולוגית העלתה שאלות חדשות: בעולם שבו ביוטכנולוגיה יוצרת מינים חדשים, מה נותר מהמושג "טבע"? האם ראוי לאפשר להורים לשנות את המטען הגנטי של צאצאיהם בהתאם לרצונם? האם יש להגביל חוקרים משיבוט בני אדם? או מ"חימוש" חיידקים ונגיפים? מהפרטת מאגרי זרעים לגידולי מזון? מפיתוח וקידום טכנולוגיות בעלות השלכות מזיקות לסביבה? האם אינטראקציה וירטואלית עם זרים, דרך מסך ומקלדת, מספקת תחושת קהילתיות, או שמא היא מעצימה את בדידותם של אלה, שמספרם הולך וגדל, המבלים את מרבית זמנם לאור החיוור של צג המחשב?

המדע והטכנולוגיה שזורים ומשולבים בכל היבט של מוסדות החברה. מערכות חינוך בוחנות תלמידים באופן "מדעי", ממיינות אותם באופן "מדעי", ושואפות להוראה מבוססת "מדעית", תוך הסתמכות הולכת וגוברת על מיחשוב. בתי משפט נסמכים יותר ויותר על עדים מומחים במדע המתחרים ביניהם בניסיון לקבוע את ה"אמת" מאחורי אירועים שנויים במחלוקת. מנהיגים דתיים מתאמצים להתמודד עם הממצאים העדכניים מהמעבדות, אשר לעתים קרובות מתנגשים חזיתית עם מסורות ואמונות דתיות. הממשל מבקש את עצתם של מדענים בקביעת מדיניות, בו בזמן שגם מנסה להתערב ולהשפיע על סדרי העדיפויות המחקריים שלהם. גם יצירות האמנות משקפת באופן מורכב את מקומם המרכזי של הטכנולוגיה והמדע בחיינו, החל מסרטים ועד למוזיקה התלויים כיום במחשבים ליצירות שלא ניתן היה לדמיין בעבר.

התוכנית לתארים מתקדמים במדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן מזמינה אתכם להצטרף למסע אינטלקטואלי מרתק, ללמוד על מדע וטכנולוגיה בגישה מעמיקה ויצירתית, מנקודת מבט רב-תחומית הכוללת היסטוריה, פילוסופיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, ביקורת ספרותית, תיאוריה ביקורתית ועוד. הסטודנטים שלנו רוכשים כלים להבנת המדע, הטכנולוגיה והרפואה מפרספקטיבה רחבה וביקורתית. סגל התוכנית מעריך את גדולתם של ההישגים המדעיים העכשוויים ואת עושר ההיסטוריה שלהם, המהווים עדות מרשימה ליצירתיות האנושית, אך גם זוכר את המורכבות והסכנות הטמונות לעתים ביחסי הגומלין בין מדע, טכנולוגיה וחברה.

סטודנטים וחברי סגל בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה חוקרים מגוון רחב של נושאים מזוויות שונות. בשנים האחרונות התגבשו מספר מוקדי מחקר סביב נושאים שעוררו עניין מיוחד בקרב סטודנטים וחברי סגל. ברוב המקרים, יזמו הסטודנטים וחברי הסגל קבוצות לימוד ופורומים בלתי פורמליים מתמשכים סביב תחומי עניין אלה. לעתים קרובות, קבוצות אלה מארגנות סדנאות וכנסים ברמה הלאומית והבינלאומית.