סילבוס - תוכנית הוראה לקורס מדע, טכנולוגיה וחברה: מבוא מתקדם
מדע, טכנולוגיה וחברה: מבוא מתקדם
נח עפרון | התוכנית למדע טכנולוגיה וחברה
27815-01| Science, Technology and Society: An Advanced Introduction
סוג הקורס: | סמינר |
היקף נ"ז: | 4 נ"ז |
שנת לימודים: | תשפ״ו |
מייל מרצה: |
תיאור הקורס ומטרות למידה
תקציר הקורס
״מדע, טכנולוגיה וחברה״ הוא תחום דינמי ורב-תחומי החוקר כיצד המדע והטכנולוגיה מעצבים—ומעוצבים על ידי—חברה, תרבות, פוליטיקה וכלכלה. בעידן שבו התקדמות טכנולוגית וגילויים מדעיים מחלחלים לכל היבט של חיינו, הבנת תהליכים אלו חשובה מתמיד. קורס זה מספק מבוא מקיף ל-STS, תוך בחינת תיאוריות מרכזיות, מתודולוגיות ודילמות אינטלקטואליות מרכזיות בתחום.
כוחו של תחום ה-STS נובע מהתובנה שמדע וטכנולוגיה אינם כוחות נייטרליים או אוטונומיים, אלא שזורים עמוקות בערכים אנושיים, מוסדות ומבני כוח. התחום מערער על התפיסה שמדע הוא פשוט צבירה אובייקטיבית של עובדות או שהתקדמות טכנולוגית היא מסלול בלתי נמנע. במקום זאת, STS מדגיש את הגורמים החברתיים, התרבותיים והפוליטיים המשפיעים על מה נחשב לידע, כיצד נבנית סמכות מקצועית, ולמי יש אינטרס בקידום טכנולוגיות מסוימות.
באמצעות עיסוק בכתיבה מחקרית קלאסית ועכשווית ב-STS, הקורס יעניק לסטודנטים כלים לנתח כיצד נקבעת סמכות מדעית, כיצד טכנולוגיות מתווכות יחסים חברתיים, וכיצד שחקנים שונים—בהם ממשלות, תאגידים, פעילים ציבוריים והציבור הרחב—מעצבים ומתמודדים עם פיתוחים מדעיים וטכנולוגיים. הקורס יעסוק גם ב'סוכנות' של חפצים טכנולוגיים בעיצוב עולמותינו החברתיים, הפוליטיים, התרבותיים והכלכליים. דרך תיאוריית השחקן-רשת (Actor-Network Theory – ANT), נבחן כיצד ישויות לא-אנושיות—כגון מכונות, תשתיות ואלגוריתמים—משתתפות בבניית החברה. פרספקטיבות תיאורטיות נוספות שייבחנו כוללות את עיצוב החברתי של טכנולוגיה (Social Shaping of Technology – SST), החוקר כיצד טכנולוגיות נוצרות מתוך ומחזקות מבנים חברתיים; 'חריטה' (Enscription), המתארת כיצד מתכנני טכנולוגיות מטמיעים בהן כוח והנחות יסוד; ו'שותפות בייצור' (Co-production), המדגישה את יחסי הגומלין בין מדע, טכנולוגיה וחברה.
STS אינו רק תחום אקדמי אלא גם שדה מחקר בעל השלכות מעשיות חשובות. מהוויכוחים על שינויי אקלים ובינה מלאכותית ועד שאלות של אתיקה רפואית וממשל ברשת האינטרנט, STS מציע תובנות קריטיות על הממשק המורכב שבין מדע, טכנולוגיה וחברה. התחום ממלא גם תפקיד מרכזי בקידום קבלת החלטות מדעית-טכנולוגית דמוקרטית ואחראית יותר, תוך הבטחת ייצוג של קולות מגוונים בעיצוב העתיד.
הקורס מזמין את הסטודנטים לחשוב באופן ביקורתי ויצירתי על יחסי הגומלין בין מדע, טכנולוגיה וחיים חברתיים. דרך קריאה, דיון ופרויקטים מחקריים, הסטודנטים ירכשו יכולת לבחון באופן ביקורתי הנחות מקובלות לגבי התקדמות מדעית ודטרמיניזם טכנולוגי. בסופו של דבר, מטרת הקורס היא לפתח הבנה מעמיקה ומורכבת יותר של האופן שבו המדע והטכנולוגיה משקפים ומשנים את עולמנו.
מטרות/תוצרי הלמידה
ידע
הסטודנטיות והסטודנטים ילמדו:
- את הגישות התיאורטיות הבסיסיות שהתפתחו בתחום של "מדע, טכנולוגיה וחברה״ (STS) בעשורים שבהם התחום פעיל ותוסס, החל מ-1961.
- את ההיסטוריה של התחום ואת המהפכים הפרדיגמטיים המרכזיים שחלו בו לאורך השנים. בהקשר זה, ייקראו טקסטים קאנוניים בתולדות התחום ויידונו בכיתה.
- כיצד ניתן ליישם את הגישות התיאורטיות השונות בתחום במחקר חדש.
מיומנויות
הסטודנטיות והסטודנטים ירכשו כישורים מעשיים ב:
- קריאה ביקורתית של טקסטים מהקאנון של STS.
- יישום התיאוריות של STS שיילמדו במהלך הקורס לצורך מחקר חדש ומקורי
תכנון מהלך השיעורים (כולל למידה פעילה):
מס' השיעור | נושא השיעור | למידה פעילה | קריאה/ | הערכה תהליכית/מעצבת |
1 | מבוא: STS - מהפכה הטורפת את בניה? | דיון פתוח | ||
2-3 | מדע בחברה | הכנת מצגות. דיון מובנה |
| משוב על המצגות |
4 | מספרים בחברה | השתתפות בדיון מובנה | Theodore M. Porter, “Cultures of Objectivity,” and “A World of Artifice,” in Trust in Numbers: The Pursuit of Objectivity in Science and Public Life, Princeton, 1995, pp. 3-8, 11-32. Steven Shapin, “Is There a Crisis of Truth?” Los Angeles Review of Books, December 2, 2019. https://lareviewofbooks.org/article/is-there-a-crisis-of-truth/#_edn11 **Lundy Braun, Breathing Race into the Machine: The Surprising Career of the Spirometer from Plantation to Genetics (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014). | |
5 | חברה במדע: למדע יש סוציולוגיה? | השתתפות בדיון מובנה | Robert Merton, “The Protestant Spur to Science,” from Science, Technology and Society in Seventeenth-Century England, New York, Howard Fertig, 1970. (Reprinted in Robert K. Merton, The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations, Chicago, University of Chicago Press, 1973, pp. 228-253.) Robert K. Merton (1973) ‘The Normative Structure of Science’, in Merton, The Sociology of Science (Chicago: University of Chicago Press), pp. 267-78. **Boris Hessen, "The Social and Economic Roots of Newton's Principia," in N. Bukharin et al (eds) Science a the Cross Roads: Papers presented to the International Congress of the History of Science and Technology held in London from Jun 19th to July 3rd, 1931 by the Delegates of the USSR, Kniga, London, pp. 1-62. | דו״ח קריאה שבועי |
6 | חברה במדע: המדע בפועל (Laboratory Studies) | השתתפות בדיון מובנה | Bruno Latour & Steve Woolgar (1986) Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts, 2nd edition (Princeton University Press [Sage, 1979]). Chapters 1 & 6, pp. 15-41 & 235-257. **Karin Knorr-Cetina (2011), “Laboratory Studies: The Cultural Approach to the Study of Science,” in Sheila Jasanoff, Gerald E. Markle, James C. Peterson & Trevor Pinch (eds.), Handbook of Science and Technology Studies, Sage. **Karin Knorr-Cetina (1983) 'The ethnographic study of scientific work: Towards a constructivist sociology of science', in K. Knorr-Cetina and M. Mulkay (ed.), Science Observed (London: Sage), 115-40. **Pierre Boudieu, “The Specificity of the Scientific Field,” in Mario Biagioli, The Science Studies Reader, New York, Routledge, 1999, pp. 31-50. | דו״ח קריאה שבועי |
7 | טכנולוגיה בחברה: האם לארטיפקטים יש פוליטיקה? | השתתפות בדיון מובנה | Langdon Winner, “Do Artifacts Have Politics,” in The Whale and the Reactor: A Search for Limits in an Age of High Technology, Chicago, University of Chicago Press, 1986, pp. 19-39. Donald MacKenzie, "Marx and the Machine" in Knowing Machines: Essays on Technical Change, Cambridge, Mass., MIT Press, 1998, pp. 23-48. Wiebe E. Bijker, “Dikes and Dams, Thick with Politics,” Isis, Vol. 98, No. 1 (March 2007), pp. 109-123.
Sally Wyatt, “Technological Determinism is Dead; Long Live Technological Determinism,” in Hackett, Amsterdamska, Lynch and Wajcman, Handbook of Science and Technology Studies, MIT Press, 2008, pp. 165-180. **“Langdon Winner, “Technologies as a Form of Life” Reprinted in David M. Kaplan, Readings in Philosophy of Technology, Rowman and Littlefield, 2004, pp. 103-114. **“Joerges, Bernward, "Do Poltics Have Artifacts?" Social Studies of Science, Vol. 23, Number 3, June, 1999, pp. 411-431. **“Woolgar, Steve & Cooper, Geoff, "Do Artifacts Have Ambivalence: Moses' Bridges, Winner's Bridges & Urban Myths in ST&S", Social Studies of Science, Vol. 23, Number 3, June 1999, pp. 433-449. **Barry Schwartz, Richard Schuldenfrei & Hugh Lacey, “Operant Psychology as Factory Psychology", Behaviorism 6 (1979): 229-254 | דו״ח קריאה שבועי |
8 | טכנולוגיה בחברה: המדיום הוא המסר? | השתתפות בדיון מובנה | מרשל מקלואן, להבין את המדיה: שלוחות האדם, בבל, תל אביב, 2005, חלק א' **“Jacques Ellul, excerpt from The Technological Society, http://jan.ucc.nau.edu/~jsa3/hum355/readings/ellul.htm | דו״ח קריאה שבועי |
9 | טכנולוגיה בחברה: ההבניה החברתית של הטכנולוגיה? | השתתפות בדיון מובנה | Trevor J. Pinch, Wiebe E. Bijker, “The Social Construction of Facts and Artefacts: Or How the Sociology of Science and the Sociology of Technology Might Benefit Each Other,” Social Studies of Science, Vol. 14, No. 3 (Aug., 1984), pp. 399-441 Wiebe E.Bijker, “Safety Bicycle,” in On Bikes, Bakelites and Bulbs: Towards a Theory of Socio-Technical Change, Cambridge, Ma.: MIT Press., 1995, pp. 19-100. Michel Callon, “Society in the Making: The Study of Technology as a Tool for Sociological Analysis,” in Bijker, Hughes and Pinch, The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology, MIT Press, 2012, pp. 77-98. | דו״ח קריאה שבועי |
10 | טכנולוגיה בחברה: הטכנולוגיה בחברה צרכנית-קפטליסטית? | השתתפות בדיון מובנה | Ruth Schwartz Cowan, “How the Refrigerator Got its Hum,” in Donald MacKenzie and Judy Wajcman (eds.) The Social Shaping of Technology, Open University Press, Milton Keynes, 1996, pp. 202-218. ***David Noble, “Present Tense Technology,” Democracy, Feb/May/August, 1983. | דו״ח קריאה שבועי |
11 | טכנולוגיה בחברה: הטכנולוגיה בחברה צרכנית-קפטליסטית גברית? | מצגות של סטודנטים השתתפות בדיון מובנה | Ruth Schwartz Cowan, “The Industrial Revolution in the Home,” in Donald MacKenzie and Judy Wajcman (eds.) The Social Shaping of Technology, Open University Press, Milton Keynes, 1996, pp. 181-201. Kate Boyer and Maia Boswell-Penc, “Breast Pumps: A Feminist Technology, or (yet) ‘More Work for Mother’, in Linda Layne & Sharra Vostral, Feminist Technologies, University of Illinois Press, 2010, pp. 119-135. Sharra Vostral, “Tampons: Re-Scripting Technologies as Feminist, in Linda Layne & Sharra Vostral, Feminist Technologies, University of Illinois Press, 2010, pp. 136-153. Ellen van Oost, “Materialized Gender: How Shavers Configure the Users’ Femininity and Masculinity,” in Nancy Oudhoorn and Trever Pinch (eds.) Aengst, Jennifer and Linda Layne, “The Need to Bleed? A Feminist Technology Assessment of Menstrual-Suppressing Birth Control Pills,” in Linda Layne & Sharra Vostral, Feminist Technologies, University of Illinois Press, 2010, pp. 55-88 Layne, Linda, “Why the Home Pregnancy Test Isn’t the Feminist Technology It’s Cracked Up to Be and How to Make it Better,” in Linda Layne & Sharra Vostral, Feminist Technologies, University of Illinois Press, 2010, pp. 89-118. **“Ruth Schwartz Cowan, “Gender & Technological Change,” in Donald MacKenzie and Judy Wajcman (eds.) The Social Shaping of Technology, Open University Press, Milton Keynes, 1996, pp. 53-54. C. Cockburn, "The Material of Male Power." In D. MacKenzie & J. Wajcman (Eds.), The Social Shaping of Technology (pp. 125-146). How Users Matter: The Co-Construction of Users and Technology, MIT Press, 2005, pp. 193-208. Maria Lohan, “Constructive Tensions in Feminist Technology Studies,”Social Studies of Science,Vol. 30, No. 6 (Dec., 2000), pp. 895-916 | משוב על המצגות, לפני, במשך ואחרי ההצגה בשיעור |
12 | Body Politics, תרתי משמע | השתתפות בדיון מובנה | Donna Harraway, “The Ironic Dream of a Common Language for Women in the Integrated Circuit: Science, Technology, and Socialist Feminism in the 1980s or, A Socialist Feminist Manifesto for Cyborgs,” http://www.cc.rochester.edu/College/FS/Publications/HarawayCyborg.html Frodeman, Robert. Transhumanism, Nature, and the Ends of Science: A Critique of Technoscience. Routledge, 2019. Lucy Suchman, “Feminist STS and the Sciences of the Artificial,” in Hackett, Amsterdamska, Lynch and Wajcman, Handbook of Science and Technology Studies, MIT Press, 2008, pp. 139-164, **“Harry Collins and Trevor Pinch, “ACTing UP: AIDS Cures and Lay Expertise,” in Harry Collins and Trevor Pinch, The Golem at Large: What You Should Know about Technology,” Cambridge University Press, 1998, pp. 126-150. | דו״ח קריאה שבועי |
13 | טכנו-מדע והמודרנה | השתתפות בדיון מובנה | מעולם לא היינו מודרנים: מסה באנתרופולוגיה סמטרית – מבחר פרקים, תאוריה וביקורת, 26, אביב 2005, ע' 43-73. Bruno Latour, We have Never been Modern, Cambridge, Mass., Harvard University Press, 1993, Chapters 1, 4 &5. | דו״ח קריאה שבועי |
14 | תאוריית השחקן-רשת | השתתפות בדיון מובנה | Michel Callon, "Some Elements of a Sociology of Translation - Domestication of the Scallops and the Fishermen of St-Brieuc Bay," Sociological Review Monograph, 1986, 196-233. Bruno Latour, Reassembling the Social (Excerpts) | דו״ח קריאה שבועי |
15 | אובייקט גבול, אובייקט מגשר | השתתפות בדיון מובנה | Susan Leigh Star and James R. Griesemer, “Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39,” Social Studies of Science, Vol. 19, No. 3 (Aug., 1989), pp. 387-420 Susan Leigh Star, “This is Not a Boundary Object: Reflections on the Origin of a Concept,” Science, Technology, & Human Values 35(5), 2010, pp. 601-617 | דו״ח קריאה שבועי |
16 | Co-Production and Sociotechnical Imaginaries | השתתפות בדיון מובנה | Sheila Jasanoff, “Ordering Knowledge, Ordering Society,” in States of Knowledge: The Co-Production of Science and the Social Order, Routledge, 2004 Sheila Jasanoff, Sang-Hyun Kim, Stefan Sperling, “Sociotechnical Imaginaries and Science and Technology Policy: A Cross-National Comparison”, Proposal to the National Science Foundation. https://stsprogram.org/admin/files/imaginaries/NSF-imaginaries-proposal.pdf Sheila Jasanoff, “A New Climate for Society,” Theory, Culture & Society 2010 (SAGE, Los Angeles, London, New Delhi, and Singapore), Vol. 27(2–3): 233–253. | דו״ח קריאה שבועי |
17 | שאלת המומחים ושאלת המומחיות | השתתפות בדיון מובנה | HM Collins and Robert Evans, “The Third Wave of Science Studies: Studies of Expertise and Experience,” Social Studies of Science, Vol. 32, No. 2 (Apr., 2002), pp. 235-296. | דו״ח קריאה שבועי |
18-23 | sts בפעולה | השתתפות בדיון מובנה | מצגות של מחקר STS מקורי | |
24 | סיכום מסוים | השתתפות בדיון מובנה | Sergio Sismondo, “Science and Technology Studies and an Engaged Program,” in Hacket, Amsterdamsk, Lyny & Wacjman, “Handbook of Science and Technology Studies,” Cambridge, MIT Press, 2008, pp. 13-32. Sheila Jasanoff, “Science and Democracy,” in Felt, Fouche, Miller and Smith-Doerr, “Handbook of Science and Technology Studies,” MIT Press, 2016, pp. 259-288. Richard Sclove, Democracy and Technology: An Interview with Richard Sclove from Beth Simone Noveck, Digital Government: Research and Practice, Vol. 1, No. 1, Article 5, January 2020 Yuval Noah Harari, “Why Technology Favors Tyranny,” The Atlantic, October 2018. Bruno Latour, “Why has Critique Run Out of Steam,” Critical Inquiry, 30, Winter, 2004, 225-248. Clark Miller, “Engaging with Societal Challenges,” ,” in Felt, Fouche, Miller and Smith-Doerr, “Handbook of Science and Technology Studies,” MIT Press, 2016, pp. 909-914. Sheila Jasanoff, “Imagined and Invented Worlds," in Jasanoff (ed), Dreamscapes of Modernity: Sociotechnical Imaginaries and the Fabrication of Power, Chicago, 2015. Ezrahi, Yaron. 2004. “Science and the Political Imagination in Contemporary Democracies.” Pp. 254-273 in S. Jasanoff, ed. States of Knowledge: The Co-Production of Science and Social Order. |
*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה
ציון סופי
תיאור התוצר | משקל בציון הסופי |
עבודה מסכמת | 65% מהציון הסופי |
מצגות | 20% מהציון הסופי |
השתתפות בכיתה | 15% מהציון הסופי |
דרישות הקורס
הסטודנטים יגישו לאורך השנה ובאופן סדיר דו"חות קריאה על המאמרים שידונו בכיתה. הסטודנטים יערכו מחקר מקורי, אותו יציגו לקראת סוף השנה. כל סטודנט יציג שני מצגות ביניים, על חומר הקריאה. בסיום הקורס יגישו הסטודנטים עבודה של 10 עד 15 עמודים (2500-5000 מילה) הבוחנת אחד מהנושאים או השאלות הנידונים בקורס.
דרישות קדם
אין
ביבליוגרפיה: תכנים לקריאה, צפיה והאזנה
מופיע במהלך השיעורים