היברידיות וסייבורגיזם

היברידיות וסייבורגיזם

עידו הרטוגזון | מדע טכנולוגיה וחברה
    278126-01 | Hybridity and cyborgism

 

סוג הקורס:

סדנה

היקף נ"ז:

שנת לימודים:

תשפ״ו

סמסטר:

ב

יום ושעה

שלישי 18:00-20:00

שעת קבלה:

___

מייל מרצה:

idohartogsohn@gmail.com

קישור לאתר למדה:

___

 

Target outlineתיאור הקורס ומטרות למידה 

תקציר הקורס 

הקורס עוסק בהיברידיות ובסייבורגיזם כתופעות החושפות ומעצבות מחדש את הגבולות בין האדם למכונה, בין הטבעי למלאכותי. בעידן שבו הטכנולוגיה מוטמעת בגוף האנושי והאדם מוטמע במרחבים טכנולוגיים, נבחן כיצד מושגים מסורתיים של אנושיות, תודעה וזהות עוברים שינוי יסודי. במהלך הקורס נדון בשאלות: מה מגדיר אותנו כבני אדם כאשר טכנולוגיות הופכות לחלק בלתי נפרד מגופנו ומהווייתנו? כיצד יחסי הגומלין בין אדם למכונה משנים את תפיסת העצמי, הגוף והסביבה? ומהן ההשלכות החברתיות, הפוליטיות והמוסריות של טשטוש הגבולות הזה? נעמיק בדיונים תיאורטיים מתוך כתבי הוגים מרכזיים כמו מרשל מקלוהן, דונה הראוויי, דלז וגואטרי, ורוזי בראידוטי, ונבחן מקרים עכשוויים של אינטגרציה טכנולוגית – מפרוטזות מתקדמות, ועד בינה מלאכותית ואינטרנט. הקורס יציע מבט ביקורתי ויצירתי על האופן שבו שילוב האדם והמכונה מאיר מחדש על המהות האנושית ועל יחסינו המתפתחים עם טכנולוגיה.

מטרות/תוצרי הלמידה 

ידע 

  1. הלומדים יתארו את האופנים השונים שבהם טכנולוגיות עכשוויות מאתגרות ומטשטשות את הגבולות בין אדם למכונה.
  2. הלומדים יגדירו את מושגי המפתח "סייבורג", "היברידיות", ו"פוסט-הומניזם" ואת משמעותם בהקשרים פילוסופיים, חברתיים וטכנולוגיים.
  3. הלומדים יכתבו חיבור קצר או רפלקטיבי שממחיש כיצד שילוב טכנולוגיות בגוף האנושי משפיע על תפיסת הזהות האישית והקולקטיבית.

מיומנויות 

  1. הלומדים ינתחו באופן ביקורתי דוגמאות שונות של אינטראקציות אדם-מכונה מתוך נקודות מבט פילוסופיות, תרבותיות ומוסריות.
  2. הלומדים יעריכו את ההשלכות האתיות והחברתיות של היברידיזציה אנושית-טכנולוגית על מושג האדם ועל יחסי אדם-טכנולוגיה בעתיד.

תכנון מהלך השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור 

למידה פעילה

קריאה/ 
צפיה נדרשת 

1

שיעור מבוא

  

2

המדיה כהרחבת האדם: כיצד הטכנולוגיה מעצבת אותנו מחדש

כתיבה רפלקטיבית על סייבורגיזם והיבירידיות 

McLuhan, Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. Critical edition. Corte Madera, CA: Gingko Press, 2003.

3

סייבורגים מלידה: תודעה אנושית בגוף טכנולוגי

 

Clark, Andy. Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence. 1st edition. Oxford New York: Oxford University Press, 2004. p. 3-34.

4

על כלים, מחשבה ותודעה חומרית

 

Ihde, Don, and Lambros Malafouris. “Homo Faber Revisited: Postphenomenology and Material Engagement Theory.” Philosophy & Technology 32, no. 2 (June 1, 2019): 195–214. https://doi.org/10.1007/s13347-018-0321-7.

5

היבירידיות כמצב קיומי בסיסי

 

Latour, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993.

6

היברידיות סיייבורגית: מניפסט הסייבורג

 

Haraway, Donna. “A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late 20th Century.” In The International Handbook of Virtual Learning Environments, 117–58. Springer, 2006.

7

מעבר להומניזם: ניווט בעתידים פוסט-אנושיים

 

Braidotti, Rosi. “A Theoretical Framework for the Critical Posthumanities.” Theory, Culture & Society 36, no. 6 (November 2019): 31–61.

8

פוסט-הומניזם פילוסופי: לדמיין מחדש את הקיום

 

Ferrando, Francesca. Philosophical Posthumanism. Bloomsbury Publishing, 2019.

9

לחשוב עם היער: אנתרופולוגיה מעבר לאנושי

 

Kohn, Eduardo. “Introduction.” In How Forests Think: Toward an Anthropology beyond the Human, 1–24. Univ of California Press, 2013.

10

חלומות על סופר-אינטליגנציה והפרידה מהאנושי

 

Bostrom, Nick. “Why I Want to Be a Posthuman When I Grow Up.” The Transhumanist Reader: Classical and Contemporary Essays on the Science, Technology, and Philosophy of the Human Future, 2013, 28–53.

Bostrom, Nick. Superintelligence. Dunod, 2017.

11

חרדות קיברנטיות: התפרקות הסובייקט הליברלי

 

Hayles, N. Katherine. “Liberal Subjectivity Imperiled: Norbert Wiener and Cybernetic Anxiety.” In How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics, 84–112. Chicago: The University of Chicago Press, 2000.

12

על מסכים והתמכרות טכנולוגית

כתיבה רפלקטיבית על יחסים עם מסכים

Hartogsohn, Ido, and Amir Vudka. “Technology and Addiction: What Drugs Can Teach Us about Digital Media.” Transcultural Psychiatry 60, no. 4 (July 7, 2022): 651–61.

Haidt, Jon. The case for Phone-Free Schools. June 6, 2023. After Babbel Substack.

https://www.afterbabel.com/p/phone-free-schools

13

גופים ללא איברים: מכונות, ריבוי והמצב הסייבורגי

 

Smith, Daniel. “What Is the Body without Organs? Machine and Organism in Deleuze and Guattari.” Continental Philosophy Review 51 (2018): 95–110.

Deleuze, Gilles, and Félix Guattari. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Translated by Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987.

14

שלום עם המכונות? המחשבה של ברנרד שטיגלר 

 

Abbinnett, Ross. “Introduction: Technology and Spirit.” In The Thought of Bernard Stiegler: Capitalism, Technology and the Politics of Spirit, 1:1–10. Taylor & Francis, 2017.

*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

 

ציון סופי  

תיאור התוצר

משקל בציון הסופי

עבודה מסכמת

60% מהציון הסופי

דו״חות קריאה

20% מהציון הסופי

כתיבה רפלקטיבית

10% מהציון הסופי

השתתפות בכיתה

10% מהציון הסופי

Checklist outlineדרישות הקורס

לאורך השנה ידרשו הסטודנטים להגיש דו״חות קריאה על המאמרים עם תגובה קצרה על החומרים לקריאה/צפיה/האזנה. במהלך הקורס תוגש מטלה קצרה (עמוד או שניים) של רפלקציה אישית (מבוססת שאלת מנחות).

בסיום הקורס הסטודנטים יגישו עבודה מסכמת באורך של 8-15 עמ' (2500-4000 מילה). העבודה תעסוק בסוגיה מרכזית הקשורה להיברידיות ולסייבורגיזם ותנתח אותה באופן ביקורתי תוך שימוש  במושגי מפתח מהקורס (כגון סייבורגיזם, היברידיות, פוסט-הומניזם, גוף ללא איברים, חרדה קיברנטית ועוד) וושילוב של ניתוח המבוסס על המקורות התיאורטיים שנלמדו. הדיון יכול לכלול דוגמאות של יחסי אדם-טכנולוגיה בהקשרים חברתיים, תרבותיים ופילוסופיים, תוך התייחסות ביקורתית להשלכות האתיות והחברתיות של שילוב טכנולוגיות בגוף ובזהות האנושית, וחשיבה יצירתית ומנומקת לגבי משמעות היחסים בין האדם לטכנולוגיה בעידן העכשווי.