עושים היסטוריה א: קורס קריאה
עושים היסטוריה א: קורס קריאה
Making History: Reading Course
פרופסור אורן הרמן | מדע טכנולוגיה וחברה
מס קורס | 278119-01
סוג הקורס: קורס קריאה
מייל מרצה: oren.harman@gmail.com
תקציר הקורס: במהלך הסמסטר נתמקד בשאלה מהי היסטוריה ומהו תפקידו של ההיסטוריון. נשאל שאלות קלאסיות כמו: מה הקשר בין העבר להווה? אילו סוגים של ראיות יכולים לשפוך אור על מה שהתרחש ממזמן? ומהי האחריות המוסרית של מי שמעלה את העבר מן העוב? ניתן דגש מיוחד לדיון בשאלת ההיסטוריציזם ומבקריו: האם ישנה חוקיות להיסטוריה? האם היא הולכת לאן שהוא שניתן לחזות מראש? מסורות דתיות, כמו גם אפלטון, הגל ומרקס, האמינו שניתן לנסח חוקים שכאלו, ובימינו יש העושים שימוש בביג דאטה ולמידת מחשב כדי לשכלל את הטענה. לעומתם, יש הטוענים ההיפך: מה שמאפיין את החוויה האנושית היא הפתיחות שלה, העובדה שאיננו יכולים לדעת היום את מה שנדע מחר, ולכן גם לא את הכיוון שבו תתפתח ההיסטוריה. הויכוח בין המחנות מעלה את השאלה האם ניתן ״לתפוש״ תופעות רק על ידי הבנה של ההיסטוריה שלהם. תפיסות רציונליות ונטורליסטיות מעמידות בסימן שאלה את הטענה הזאת, אבל האם יש להם במה לאחוז? נדרש לשאלות אלו על ידי קריאה קרובה בכתבים קלאסיים, ובפיתוחים וקריאות התגר המודרניים.
מטרות/תוצרי הלמידה: מטרת הקורס היא לדון בשאלה של מהות ההיסטוריה ותפקיד ההיסטוריון, תוך שימת דגש על שאלות כגון: מי הם מושאי ההיסטוריה? עבור מי צריך וכדאי לכתוב היסטוריה? האם היסטוריה היא מדע או אמנות? האם ההיסטוריה היא כתיבה על העבר, ההווה או העתיד? אין תשובות ברורות לשאלות אלו, אולם הסטודנטים ייחשפו לטיעונים שונים בקריאות שונות, וידרשו לגבש תפיסה מקורית לגביהן.
תכנון מהלך השיעורים: הקורס יתנהל בצורה של מודולים תמטיים
שבוע 1: למה היסטוריה? (Burns)
שבוע 2: אדם, טבע, רוח, עם, כלכלה (Plato, Plutarch; Hume; Hegel; Marx)
שבוע 3-4: ההיסטוריון (Collingwood; Carr)
שבוע 5-6: עבר, הווה, מוסר, ראיות (Hobsbawm; Bloch)
שבוע 7-8: היסטוריציזם – ביקורת וחידוש (Popper; Greenblatt and Gallager; Ben Menachem)
שבוע 9-10: מלמעלה ומלמטה (Ginzburg; Jähner; Hilmes)
שבוע 11: פלורליזם (Harman and Metraux)
שבוע 12: האמפריציזם החדש (Turchin)
שבוע 13: סיכום
דרישות הקורס: השתתפות פעילה בדיונים בקבוצה, מחויבות לקריאה משבוע לשבוע
דרישות קדם: הקורס פתוח לתלמידי שנה ב’ ומעלה בתוכנית
ציון סופי: ייקבע על סמך ההשתתפות הפעילה בשיעורים (100%)
ביבליוגרפיה:
Brandeis Commencement by Ken Burns (2024)
The Rise and Fall of Nine Greek Lives by Plutarch (Penguin Classic)
Lectures on the Philosophy of History by Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1822, 1828, 1830)
Treatise on Human Nature by David Hume (1739-40)
In Defense of History by Richard J. Evans (2000)
On History by Eric Hobsbawm (1997)
What Is History? by E.H. Carr (1967)
The Historian’s Craft by Marc Bloch (1949)
An Autobiography by R.G. Collingwood (1970)
A Passion for History: Conversations with Denis Crouzet by Natalie Zemon Davis (2010)
“Approaches, Styles and Narratives: Reflections on Doing History of the Sciences”, eds. Oren Harman and Alexandre Metraux (2013)
The Swerve by Stephen Greenblatt (2012)
Aftermath: Life in the Fallout of the Third Reich by Harald Jähner (2019)
Berlin 1936: Sixteen Days in August by Oliver Hilmes (2016)
The Mind of Primitive Man by Franz Boaz (1911)
The Poverty of Historicism by Karl Popper (1960)
The Open Society and Its Enemies by Karl Popper (1945)
Practicing New Historicism by Stephen Greenblatt and Catherine Gallagher (2000)
“Historical Contingency” by Yemima Ben-Menahem (1997)
The Cheese and the Worms: The Cosmos of a Sixteenth-Century Miller by Carlo Ginzburg (1976)
Engaging Ideas by John C. Bean (2021)
End Times: Elites, Counter-Elites and the Path of Political Disintegration by Peter Turchin (2023)
Figuring Out the Past: The 3495 Vital Statistics that Explain World History by Peter Turchin and Daniel Hoyer (2020)