עושים מדע וטכנולוגיה: קורס קריאה

סילבוס - תוכנית הוראה לקורס

עושים מדע וטכנולוגיה: קורס קריאה

Making HPS/STS: Reading Course
פרופסור אורן הרמן | מדע טכנולוגיה וחברה

מס הקורס | 278118-01

סוג הקורס: קורס קריאה
מייל מרצה: oren.harman@gmail.com

תקציר הקורס: היסטוריונים של המדע וחוקרי מט״ח קוראים אחד את עבודות השני, אבל האם הם מבלים מספיק זמן עם מושאי המחקר שלהם - מדענים, טכנולוגים, רופאים, יזמים, אנשי תעשייה, רגולטורים  - והאם הם גם כותבים עבורם? בקורס זה נעמוד על החשיבות והמורכבות של הכרה מקרוב של מושאי המחקר האנושיים (בני אדם, ורשתות בני אדם), כמו גם מושאי המחקר הלא-אנושיים (טכנולוגיות, אובייקטים, ניסויים, משוואות, תהליכים, מעבדות ומוסדות). משתתפים יבנו תוכנית שהייה in situ או סדרת ביקורים וראיונות במעבדה/חברה/מכון מחקר/בית חולים/תעשייה/גוף ממשלתי/גוף מגזר שלישי העומד במרכז המחקר שלהם. הדיונים בקורס ייסובו סביב רפלקציה מסדר שני על חווית המחקר, בדגש על הקשיים, הסכנות והאפשרויות הגלומים ב״מחקר מקרוב״.  

 

מטרות/תוצרי הלמידה: מטרת הקורס היא לקרוא תגר על ההנחה שניתן לעשות מדע וטכנולוגיה משולחן העבודה בספרייה. הנחת הקורס היא שיש לצאת אל העולם – למעבדה, לקליניקה, לבית החולים, לשדה, לחברת ההי-טק, לתעשייה ולגורמים הרגולטורים והחברתיים המשפיעים על העשייה והמושפעים ממנה כדי להבין אותם ביתר עומק. חוקרים שונים נדרשים לקרבה שונה כדי להביט באופן מקורי ומחדש במושאי המחקר שלהם. בקורס נדון בסוגיה זו הן דרך התיאוריה ודוגמאות בספרות והן דרך החוויות הסובייקטיביות של הסטודנטים. נשאף להתחיל ולהבין מהי הקרבה הנכונה עבורנו, כיצד היא תלויה במושאי המחקר שלנו, ואילו כלים עלינו לרכוש כדי לממשה. 


 

תכנון מהלך השיעורים: הקורס יתנהל במודולים של נושאים תמטיים מרכזיים  

שבוע 1: מבוא

שבוע 2-3: מהו ידע? (Plato)  

שבוע 4-5: השדה הקלאסי (Malinowki; Mead; Shankman)

שבוע 6-7: המעבדה (Latour)

שבוע 8: הניסוי (Holmes; Fors)

שבוע 9-10: החברה (Thiel)

שבוע 11-12: השדה החדש (Milam; Benson & Brinitzer)

שבוע 13-14: הטלסקופ והמשוואה (Galison)

שבוע 15-16: מדע כפנמנולוגיה (Rheinberger)

שבוע 17-18: מחקר כאומנות (Redniss)

שבוע 19-22: טכנולוגיה אידיאולוגיה ואתיקה (Habermas, Suleyman, Russell, Harris)

שבוע 23-25: פוליטיקה (Oreskes, Lakoff)

שבוע 26: סיכום

   

דרישות הקורס: תוכנית יישומית לעבודה באתר מט״ח רלוונטי, השתתפות פעילה בדיונים בקבוצה, מחויבות לקריאה משבוע לשבוע, עבודת גמר עד 15 עמודים.

 

דרישות קדם: הקורס פתוח לתלמידי שנה ב’ ומעלה בתוכנית

 

ציון סופי: ייקבע על סמך ההשתתפות הפעילה בשיעורים (70%) והגשת עבודת גמר (30%) 

 

ביבליוגרפיה ראשונית: 

 

Theaetetus by Plato (Classic Library)

Argonauts of the Western Pacific: An Account of Native Enterprise and Adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea by  Bronislow Malinowki (1922)

Hacker, Hoaxer, Whistleblower Spy: The Many Faces of Anonymous by Enid Gabriela Coleman (2014)

Growing Up in New Guinea by Margaret Mead (1930)

Zero to One by Peter Thiel (2014)

The Trashing of Margaret Mead: Anatomy of an Anthropological Controversy by Paul Shankman (2009)

Isis Focus: The Field edited by Etienne Benson and Cameron Brinitzer (2022) 

Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts by Bruno Latour (1986)

“From the Library to the Laboratory and Back Again: Experiment as a Tool for Historians of Science”, Ambix 63:85–97, by H. Fors H, L.M. Principe and H.O. Sibum (2016)  

Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society by Bruno Latour (1988)

The Social Dilemma directed by Jeff Orlowski with Tristan Harris (2020)

Human Compatible: Artificial Intelligence and the Problem of Control by Stuart Russell (2020)

The Government of Emergency: Vital Systems, Expertise and the Politics of Security by Stephen J. Collier and Andrew Lakoff (2021)

“Technology and Science as ‘Ideology’” by Jürgen Habermas (1968)

Engaging Ideas by John C. Bean (2021) 

The Edge of All We Know by Peter Galison (2020)

The Coming Wave: Technology, Power, and the 21st Century’s Greatest Dilemma by Mustafa Suleyman (2023)

Why Trust Science by Naomi Oreskes (2021)

Timescapes of Behavior: Long-Term Research and the Birth of Behavioral Ecology by Erika Milam(forthcoming)

Meselson, Stahl, and the Replication of DNA: A History of the Most Beautiful Experiment in Biology by Frederic Lawrence Holmes (2001)

Split and Splice: A Phenomenology of Experimentation by Hans-Jörg Rheinberger (2023)

Thunder and Lightning: Weather Past Present and Future by Lauren Redniss (2015)