סדנת כתיבה: יסודות


סדנת כתיבה: יסודות
Writing Workshop: Fundamentals
פרופסור אורן הרמן | מדע טכנולוגיה וחברה

מס קורס | 278121-01

סוג הקורס: קורס קריאה
מייל מרצה: oren.harman@gmail.com

תקציר הקורס: הסופר האמריקני ארנסט המינגווי אמר זאת כך: ״אין ולו דבר בכתיבה. כל שיש לעשות זה לשבת מול מכונת הכתיבה ולהתחיל לדמם״. ואכן, הכתיבה כואבת עבור רבים, לא כל שכן סטודנטים. כתיבה דומה פחות לרכיבה על אופניים ויותר לשימוש בשריר; יש לאמן ולהמשיך לאמן אותה כדי שתגדל ותתחזק. הקורס ישמש סדנת כתיבה אינטנסיבית עבור סטודנטים בתוכנית למט״ח בראשית גיבוש נושא המחקר שלהם לתזה או דוקטורט. מטרת הסדנה, שתוגבל במשתתפים, תהייה לעבוד יחדיו על גיבוש כלים לכתיבה וחשיבה.

 

מטרות/תוצרי הלמידה: הנחות העבודה של הקורס הם: א) אין הבחנה בין כתיבה אקדמית לכתיבה פופולארית, יש כזו שהקורא רוצה להמשיך ולהפוך את הדף וכזו שלא, 2) כתיבה היא אומנות ו/או אמנות, ו 3) לא ניתן להפריד בין מחשבה להבעה. לפיכך, הקורס יתמקד בהקניית כלים המאפשרים התמודדות עם האתגרים הבאים:

 

  • אפיון סוגי טיעונים שונים (היסטורי, פילוסופי, סוציולוגי, אנתרופולוגי; דדוקטיבי, אמפירי, תיאורטי). מתי ולמה יש להשתמש בסוג טיעון כזה או אחר. 
  • המשגת שאלה מחקרית
  • גישה לבעיית מחקר: כיצד להכיר ולמצוא מקורות מתאימים
  • ארגון מבני של עבודת מחקר
  • כתיבה (תחביר, ארגון, עריכה, בהירות, לוגיקה, מוסיקה)
  • כתיבה מסוגים שונים: אנליטית, סינתטית, אמפירית, לוגית, נרטיבית, ביוגראפית, תמטית, פופולארית, מדעית
  • כתיבה ביקורתית 
  • כתיבה מדעית יוצרת

 

תכנון מהלך השיעורים: הסטודנטים יידרשו מדי פגישה לכתוב תרגילים מסוגים שונים ובסדרי גודל שונים על החומר הנלמד. אלה יכללו את המשפט, הפסקה, הטיעון והקונטרה טיעון, העובדה, המתווה, המקור, תיאוריה ונרטיב, רלוונטיות, לוגיקה, מוסיקה, ביקורת, מיתוס, ונושאים אחרים.

 

שיעור ראשון: מבוא:

Matteo Pericoli, “Writers as Architects”, The New York Times, August 3, 2013

שיעור שני ושלישי: רלוונטיות

Steven Shapin, “Hyperprofessionalism and the Crisis of Readership in the History of Science”, Isis 96, 2005, pp. 238-243

שיעור רביעי וחמישי: היסטוריה

Barbara W. Tuchman, “In Search of History”, in Practicing History: Selected Essays (New York: Alfred Knopf, 1981), pp. 13-24

Stephen Greenblatt, “How It Must Have Been”, The New York Review of Books, 56, 17, 2009

שיעור שישי ושביעי: לוגיקה

Alec Fisher, The Logic of Real Arguments (Cambridge: Cambridge University Press, 1988), pp. 1-28

שיעור שמיני ותשיעי: מקורות

John Tosh, “Using the Sources”, in The Pursuit of History, 3rd ed. (Longman, 2002), pp. 83-107

שיעור עשירי ואחת-עשרה: עובדות

Bernard Bailyn, “Searching for the Facts: The Origin and Character of the Registrar of Emigrants”, from Voyagers to the West: A Passage in the Peopling of America on the Eve of the Revolution (Vintage, 1986), pp. 67-84

שיעור שתיים-עשרה ושלוש-עשרה: רוחב

Paula Findlen, “The Two Cultures of Scholarship?” Isis 96, 2005, pp. 230-237

David Kaiser, “Training and the Generalist’s Vision in the History of Science”. Isis 96, 2005, pp. 244-251

שיעור ארבע עשרה וחמש עשרה: רלוונטיות סיבוב שני

Robert Darnton, “Journalism: all the News that Fits We Print”, in The Kiss of Lamourette: Reflections in Cultural History (W.W. Norton, 1990), pp. 60-93

שיעור שש עשרה ושבע עשרה: מיתוס

Ted Hughes, Tales From Ovid (FSG, 1997) 

שיעור שמונה עשרה ותשע עשרה: מתווה 1

Jorge Luis Borges, “The Library of Babel”, 1941

Robert Burton, The Anatomy of Melancholy, 1621

שיעורי עשרים ועשרים ואחת: מתווה 2

J.B.S. Haldane, Daedalus or Science ands the Future, 1923)

Bertrand Russell, Icarus or the Future of Science, 1924

שיעור עשרים ושתיים ועשרים ושלוש: ביקורת

Steven Pinker, “Malcolm Gladwell: Eclectic Detective”, The New York Times Book Review, November 7, 2009

Oren Harman, “How Evolution Explains Altruism”, The New York Times Book Review, April 8, 2011

שיעור עשרים וארבע ועשרים וחמש: הצגת עבודת גמר

שיעור אחרון: סיכום שנה

 

  

דרישות הקורס: השתתפות פעילה בדיונים בקבוצה, מחויבות לקריאה וכתיבת תרגילים משבוע לשבוע, עבודת גמר עד 10 עמודים.

דרישות קדם: אין

ציון סופי: ייקבע על סמך ההשתתפות הפעילה בשיעורים ובתרגילים (70%) והגשת עבודת גמר (30%) 

 

ביבליוגרפיה: בהנחיית המרצה, כל סטודנט יגבש שאלת מחקר שעל יסודותיה תגובש העבודה שלו או שלה בקורס. חומרי הגלם יורכבו מרביתם באופן אינדיבידואלי על ידי כל אחד מהסטודנטים יחד עם המרצה, אולם המפגשים יתנהלו יחדיו על בסיס קריאות משותפות, כמפורט במהלך השיעורים. מעבר לקריאות הללו, ישנם מספר ספרי בסיס:

 

The Elements of Style. 4th Edition William Strunk Jr. and E.B. White (1999)

How Fiction Works by James Wood (Picador, 2009)

The Sense of Style: The Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century by Steven Pinker (Penguin, 2015)

Engaging Ideas by John C. Bean (2021)

Writing with Power and Writing Without Teachers by Peter Elbow (1998)