צילום בין טכנולוגיה לאמנות
צילום בין טכנולוגיה לאמנות
Photography: between art and
technology
נועם יורן | מדע טכנולוגיה וחברה
מס הקורס | 278111-01
סוג הקורס: סמינריון
היקף נ"ז: 2
שנת לימודים: תשפ"ה
סמסטר: א
יום ושעה ראשון 12:00-14:00
שעת קבלה: בתיאום
מייל מרצה: noamyuran@gmail.com
תקציר הקורס
ממציאי הצילום, דאגר בצרפת וטלבוט באנגליה, תיארו באופנים שונים את האופי המופלא של ההמצאות שלהם: מכשיר שבעזרתו הטבע עצמו מצייר ("העיפרון של הטבע", לדברי טלבוט). הם מציינים כי ההמצאה החדשה תוכל לסייע לאמנות, אך גם למשפט ולמדע. דאגר טען כי המצלמה תצטרף למגוון מכשירים מדעיים כגון התרמומטר, הברומטר, הטלסקופ והמיקרוסקופ. במבט לאחור אפשר לומר שהמצלמה היתה ועודנה מכשיר מופלא, דווקא משום שלא ברור למה היא נועדה. את ההיסטוריה של הצילום, מרגע המצאתו, דרך מצלמות הקולנוע והטלוויזיה, ועד למצלמת הסמראטפון, אפשר לראות לכן כסדרה מתמשכת של ניסויים: גילוי דברים נוספים שאפשר לעשות עם אותו מכשיר. מבט זה ממקם את המצלמה בנקודת החיבור בין טכנולוגיה לאמנות: מכשיר שמאפשר צורות חדשות של אמנות; אמנות שהיא חקירה של אפשרויות השימוש במכשיר. משום כך, כפי שכותבת סוזן זונטג, אף שלצילום יש מוניטין רע של ריאליזם עקר, הוא למעשה האמנות היחידה שהגשימה את החזון הסוריאליסטי. הצילום לכאורה מעתיק את המציאות, אבל באותה מידה הוא גם יכול להפוך אותה לזרה ולשנות את האופן שבו אנו תופסים את המציאות.
בקורס נלמד על ההיסטוריה המופלאה של הצילום. נשאל על האונטלוגיה של הדימוי הצילומי ועל האופנים שבהם הוא מעצב ראיית עולם. נשאל איזה מין מכשיר הוא המצלמה, וכיצד היא משתלבת ביחסים בין צלמים, מצולמים וצופים. נלמד על קולנוע וטלוויזיה ועל האופנים שבהם חילחלו לחיי היום יום ועיצבו חוויה חברתית. נלמד על צילום דיגיטלי, על השימוש החברתי בו, ועל מגוון הז'אנרים החדשים שיצר. נלמד על צילום לא אנושי, ונתהה על הקסם שמהלך עלינו דימוי חזותי הנוצר באופן אוטומטי.
מטרות/תוצרי הלמידה
ידע
התלמידים יכירו אבני דרך בהיסטוריה של הצילום וילמדו כמה חיבורים מופתיים שעוסקים בחידה של הצילום.
מיומנויות
אנחנו מוקפים צילומים. מצלמים ומצולמים ללא הפסק. משום כך קשה לנו לזכור כמה מוזר הוא הצילום. המשימה של הקורס היא לנסות להיזכר בכך.
למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים:
קריאה/ |
נושא השיעור |
מס' השיעור |
ולטר בנימין, היסטוריה קטנה של הצילום Henry Fox Talbot, The Pencil of Nature |
המצאת הצילום |
1 |
Andre Bazin, "The Ontology of the Photographic Image" Stanley Cavell, The World Viewed |
האונטולוגיה של הדימוי הצילומי |
2 |
סוזן זונטג, הצילום כראי התקופה |
צילום וסוריאליזם |
3 |
וילם פלוסר, לקראת פילוסופיה של הצילום |
איזה סוג של מכשיר הוא המצלמה? |
4 |
Stanley Cavell, The World Viewed |
קולנוע: ז'אנרים |
5 |
Ron Simon, "The Changing Definition of Reality Television" |
ראשית הטלוויזיה: העולם המופלא של היום יום |
6 |
Marry Ann Doane, "Information, Crisis, Catastrophe" |
שידור חי: טלוויזיה וקטסטרופה |
7 |
Susan Murray, “’I Think We Need a New Name for It’: The Meeting of Documentary and Reality TV” Anna McCarthy, “’Stanley Milgram, Allen Funt, and Me’: Postwar Social Science and the ‘First Wave’ of Reality TV” |
ריאליטי: טלוויזיה כמדיום אקספרימנטלי |
8 |
Daniel J. Boorstin, The Image, or, What Happened to the American Dream |
כוכבים וסלבריטי: צורות שונות של המון |
9 |
Arild Fetveit, “Reality TV in the Digital Era: a Paradox in Visual Culture?” Boris Groys, In the Flow |
צילום דיגיטלי: האם הוא עדיין צילום? |
10 |
הצגת נושאים לעבודת סיום |
11 |
|
Jens Ruchatz, "Selfie Reflexivity: Pictures of People Taking Photographs" |
צילומי סלפי |
12 |
ז'אנרים חדשים: ASMR, oddly satisfying |
13 |
|
Joanna Zylinska, Nonhuman Photography |
צילום לא אנושי |
14 |
*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה
ציון סופי
תיאור התוצר |
משקל בציון הסופי |
השתתפות פעילה בשיעור |
% 20 |
תגובות לטקסטים |
% 20 |
עבודת סיום |
% 60 |
דרישות הקורס
נוכחות ב-80% מהשיעורים לפחות
הגשת תגובות קצרות לטקסטים
עבודת סיום
ביבליוגרפיה: תכנים לקריאה, צפיה והאזנה
מרשל מקלוהן, להבין את המדיה
ג'ון פיסק, "טלוויזיה: פוליסמיות ופופולריות", בתוך דן כספי (עורך) תקשורת המונים: זרמים ואסכולות מחקר
ולטר בנימין, היסטוריה קטנה של הצילום
וילם פלוסר, לקראת פילוסופיה של הצילום
סוזן זונטג, צילום כראי התקופה
ניל פוסטמן, בידור עד מוות
Brian Winston, Media Technology and Society. A History: from the Telegraph to the Internet
Friedrich Kittler, Gramophone, Film, Typewriter
Joshua Meyrowitz, No Sense of Place: the Impact of Electronic Media on Social Behavior
Andre Bazin, “The Ontology of the Photographic Image”
Hagi Kenaan, Photogrphy and its Shadow
Gilles Deleuze, Cinema 1: The movement-image
Stanley Cavell, The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film
Raymond Williams, Television: Technology and Cultural Form
Lynn Spigel, Make room for TV: Television and the Family Ideal in Postwar America
Roger Silverstone, Television and Everyday Life
Ron Simon, "The Changing Definition of Reality Television". In Garry R. Edgerton and Brian Geoffrey Rose (eds.) Thinking Outside the Box: A Contemporary Television Genre
Marry Ann Doane, "Information, Crisis, Catastrophe". In Patricia Mellencamp (ed.) The Logics of Television: Essays in Cultural Criticism.
Jerome Bourdon, "Live Television Is Still Alive: On Television as an Unfulfilled Promise", Media Culture and Society 22:5 (2000)
Daniel J. Boorstin, The Image, or, What Happened to the American Dream
Nick Couldry, Media Rituals: a Critical Approach
Bill Nichols. Blurred Boundaries: Questions of Meaning in Contemporary Culture
Susan Murray, “’I Think We Need a New Name for It’: The Meeting of Documentary and Reality TV”, in Laurie Ouellette and Susan Murray (eds.), Reality TV: Remaking Television Culture
John Corner, “Performing the Real: Documentary Diversions”, Television and New Media, 3.3 (2002)
Anna McCarthy, “’Stanley Milgram, Allen Funt, and Me’: Postwar Social Science and the ‘First Wave’ of Reality TV”, in Reality TV: Remaking Television Culture
Arild Fetveit, “Reality TV in the Digital Era: a Paradox in Visual Culture”, Media, Culture & Society 21.6 (1999)
Boris Groys, In the Flow
Paul Frosh, "The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability", International journal of communication 9.0 (2015)
Jens Ruchatz, "Selfie Reflexivity: Pictures of People Taking Photographs" in Julia Eckel, Jens Ruchatz and Sabine Wirth (eds.) Exploring the Selfie
Joanna Zylinska, Nonhuman Photography