צילום בין טכנולוגיה לאמנות

צילום בין טכנולוגיה לאמנות

 Photography: between art and 
technology

נועם יורן | מדע טכנולוגיה וחברה
מס הקורס | 278111-01
 


סוג הקורס: סמינריון
היקף נ"ז: 2
שנת לימודים: תשפ"ה
סמסטר: א
יום ושעה ראשון 12:00-14:00
שעת קבלה: בתיאום
מייל מרצה: noamyuran@gmail.com
 

תקציר הקורס 

ממציאי הצילום, דאגר בצרפת וטלבוט באנגליה, תיארו באופנים שונים את האופי המופלא של ההמצאות שלהם: מכשיר שבעזרתו הטבע עצמו מצייר ("העיפרון של הטבע", לדברי טלבוט). הם מציינים כי ההמצאה החדשה תוכל לסייע לאמנות, אך גם למשפט ולמדע. דאגר טען כי המצלמה תצטרף למגוון מכשירים מדעיים כגון התרמומטר, הברומטר, הטלסקופ והמיקרוסקופ. במבט לאחור אפשר לומר שהמצלמה היתה ועודנה מכשיר מופלא, דווקא משום שלא ברור למה היא נועדה. את ההיסטוריה של הצילום, מרגע המצאתו, דרך מצלמות הקולנוע והטלוויזיה, ועד למצלמת הסמראטפון, אפשר לראות לכן כסדרה מתמשכת של ניסויים: גילוי דברים נוספים שאפשר לעשות עם אותו מכשיר. מבט זה ממקם את המצלמה בנקודת החיבור בין טכנולוגיה לאמנות: מכשיר שמאפשר צורות חדשות של אמנות; אמנות שהיא חקירה של אפשרויות השימוש במכשיר. משום כך, כפי שכותבת סוזן זונטג, אף שלצילום יש מוניטין רע של ריאליזם עקר, הוא למעשה האמנות היחידה שהגשימה את החזון הסוריאליסטי. הצילום לכאורה מעתיק את המציאות, אבל באותה מידה הוא גם יכול להפוך אותה לזרה ולשנות את האופן שבו אנו תופסים את המציאות.

בקורס נלמד על ההיסטוריה המופלאה של הצילום. נשאל על האונטלוגיה של הדימוי הצילומי ועל האופנים שבהם הוא מעצב ראיית עולם. נשאל איזה מין מכשיר הוא המצלמה, וכיצד היא משתלבת ביחסים בין צלמים, מצולמים וצופים. נלמד על קולנוע וטלוויזיה ועל האופנים שבהם חילחלו לחיי היום יום ועיצבו חוויה חברתית. נלמד על צילום דיגיטלי, על השימוש החברתי בו, ועל מגוון הז'אנרים החדשים שיצר. נלמד על צילום לא אנושי, ונתהה על הקסם שמהלך עלינו דימוי חזותי הנוצר באופן אוטומטי.

 

מטרות/תוצרי הלמידה 

ידע 

התלמידים יכירו אבני דרך בהיסטוריה של הצילום וילמדו כמה חיבורים מופתיים שעוסקים בחידה של הצילום.

 

מיומנויות 

אנחנו מוקפים צילומים. מצלמים ומצולמים ללא הפסק. משום כך קשה לנו לזכור כמה מוזר הוא הצילום. המשימה של הקורס היא לנסות להיזכר בכך.

 

Abacus outline למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים:

 

קריאה/
צפיה נדרשת

נושא השיעור

מס' השיעור

ולטר בנימין, היסטוריה קטנה של הצילום

Henry Fox Talbot, The Pencil of Nature

המצאת הצילום 

1

Andre Bazin, "The Ontology of the Photographic Image"

Stanley Cavell, The World Viewed

האונטולוגיה של הדימוי הצילומי

2

סוזן זונטג, הצילום כראי התקופה

צילום וסוריאליזם

3

וילם פלוסר, לקראת פילוסופיה של הצילום

איזה סוג של מכשיר הוא המצלמה?

4

Stanley Cavell, The World Viewed

קולנוע: ז'אנרים

5

Ron Simon, "The Changing Definition of Reality Television"

ראשית הטלוויזיה: העולם המופלא של היום יום

6

Marry Ann Doane, "Information, Crisis, Catastrophe"

שידור חי: טלוויזיה וקטסטרופה

7

Susan Murray, “’I Think We Need a New Name for It’: The Meeting of Documentary and Reality TV”

 

Anna McCarthy, “’Stanley Milgram, Allen Funt, and Me’: Postwar Social Science and the ‘First Wave’ of Reality TV”

ריאליטי: טלוויזיה כמדיום אקספרימנטלי

8

Daniel J. Boorstin, The Image, or, What Happened to the American Dream

כוכבים וסלבריטי: צורות שונות של המון

9

Arild Fetveit, “Reality TV in the Digital Era: a Paradox in Visual Culture?”

Boris Groys, In the Flow

צילום דיגיטלי: האם הוא עדיין צילום?

10

 

הצגת נושאים לעבודת סיום

11

Jens Ruchatz, "Selfie Reflexivity: Pictures of People Taking Photographs"

צילומי סלפי

12

 

ז'אנרים חדשים: ASMR, oddly satisfying

13

Joanna Zylinska, Nonhuman Photography

צילום לא אנושי

14

 

*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

Clipboard Badge outlineציון סופי 

 

תיאור התוצר

משקל בציון הסופי

השתתפות פעילה בשיעור

% 20

תגובות לטקסטים

% 20

עבודת סיום

% 60

 

Checklist outlineדרישות הקורס

 

נוכחות ב-80% מהשיעורים לפחות

הגשת תגובות קצרות לטקסטים

עבודת סיום


Headphones outline

ביבליוגרפיה: תכנים לקריאה, צפיה והאזנה

 

מרשל מקלוהן, להבין את המדיה

ג'ון פיסק, "טלוויזיה: פוליסמיות ופופולריות", בתוך דן כספי (עורך) תקשורת המונים: זרמים ואסכולות מחקר

ולטר בנימין, היסטוריה קטנה של הצילום

וילם פלוסר, לקראת פילוסופיה של הצילום

סוזן זונטג, צילום כראי התקופה

ניל פוסטמן, בידור עד מוות

Brian Winston, Media Technology and Society. A History: from the Telegraph to the Internet

Friedrich Kittler, Gramophone, Film, Typewriter

Joshua Meyrowitz, No Sense of Place: the Impact of Electronic Media on Social Behavior

Andre Bazin, “The Ontology of the Photographic Image”

Hagi Kenaan, Photogrphy and its Shadow 

Gilles Deleuze, Cinema 1: The movement-image

Stanley Cavell, The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film

Raymond Williams, Television: Technology and Cultural Form

Lynn Spigel, Make room for TV: Television and the Family Ideal in Postwar America

Roger Silverstone, Television and Everyday Life

Ron Simon, "The Changing Definition of Reality Television". In Garry R. Edgerton and Brian Geoffrey Rose (eds.) Thinking Outside the Box: A Contemporary Television Genre

Marry Ann Doane, "Information, Crisis, Catastrophe". In Patricia Mellencamp (ed.) The Logics of Television: Essays in Cultural Criticism.

Jerome Bourdon, "Live Television Is Still Alive: On Television as an Unfulfilled Promise", Media Culture and Society 22:5 (2000)

Daniel J. Boorstin, The Image, or, What Happened to the American Dream 

Nick Couldry, Media Rituals: a Critical Approach 

Bill Nichols. Blurred Boundaries: Questions of Meaning in Contemporary Culture

Susan Murray, “’I Think We Need a New Name for It’: The Meeting of Documentary and Reality TV”, in Laurie Ouellette and Susan Murray (eds.), Reality TV: Remaking Television Culture

John Corner, “Performing the Real: Documentary Diversions”, Television and New Media, 3.3 (2002)

Anna McCarthy, “’Stanley Milgram, Allen Funt, and Me’: Postwar Social Science and the ‘First Wave’ of Reality TV”, in Reality TV: Remaking Television Culture

Arild Fetveit, “Reality TV in the Digital Era: a Paradox in Visual Culture”, Media, Culture & Society 21.6 (1999)

Boris Groys, In the Flow

Paul Frosh, "The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability", International journal of communication 9.0 (2015)

Jens Ruchatz, "Selfie Reflexivity: Pictures of People Taking Photographs" in Julia Eckel, Jens Ruchatz and Sabine Wirth (eds.) Exploring the Selfie

Joanna Zylinska, Nonhuman Photography