רשתות חברתיות: פופוליזם, קיטוב וזעם

Social networks: populism, polarization and rage

נועם יורן | מדע טכנולוגיה וחברה
מס הקורס | 278117-01

סוג הקורס: קריאה מודרכת
היקף נ"ז: 2
שנת לימודים: תשפ"ה
סמסטר: א
יום ושעה שלישי 12:00-14:00
שעת קבלה: בתאום
מייל מרצה: Yuran.noam@biu.ac.il

 

תקציר הקורס

 

הקורס יתקיים במתכונת של קריאה מודרכת בטקסטים עדכניים העוסקים ברשתות חברתיות. הקורס יתקיים במשך שני סמסטרים, ותלמידים יוכלו להירשם לכל אחד מהם בנפרד או לשניהם יחד.

רשתות חברתיות חוללו בזמן קצר יחסית שינויים עמוקים, ולא לגמרי מובנים, במציאות החברתית, הכלכלית והפוליטית. שינויים אלה עדיין אינם מובנים לנו, בגלל הפער הרחב בין הציפיות שליוו את עליית הרשתות לבין האפקטים שהן חוללו. רשתות חברתיות נתפסו בראשיתן כהבטחה לפלורליזם וריבוי. זו נראתה תחזית הגיונית, לאור האופי המבוזר של רשתות ואפשרויות הביטוי העצמי שהן יצרו. למרות זאת, שני עשורים מאוחר יותר, רבים מאמינים שלרשתות חברתיות יש להן חלק מכריע ביצירתו של קיטוב פוליטי, ובעלייה של פופוליזם ושל סוגים חדשים של משטר סמכותני. במקביל, רשתות חברתיות נתפסו כחלק ממגמה של ביזור כלכלי, אך הפכו למונופולים עצומי מימדים.

בקורס נתמקד באופי המיוחד של ביטוי פוליטי, רגשי ואירוטי ברשתות החברתיות. באופן מיוחד נתמקד בקשרי הגומלין בין התחומים: כיצד מיניות וחיי רגש הופכים מושא לפוליטיקה חדשה, וכיצד מיניות ורגשות מניעים שיח פוליטי. אחד מהמחקרים הרבים על פולריזציה בארצות הברית גילה קפיצה חדה בשיעור ההורים הטוענים כי יתנגדו לחתונה של ילדיהם עם בני זוג מהמחנה הפוליטי הנגדי. הנתון הזה סימפטומטי לשינוי עומק בעולם הפוליטי, שרבים קושרים אותו לעליית הרשתות החברתיות. זהו מעין היפוך של הסיסמה הרדיקלית הוותיקה "האישי הוא פוליטי". לסיסמה היה מובן מהפכני כאשר היא כיוונה לחשוף מימד פוליטי סמוי בתחומים לא-פוליטיים לכאורה, כגון משק הבית ויחסי מגדר. בגלגולה החדש היא קשורה דווקא לשיתוק פוליטי ולערעור האפשרות של דיאלוג בין מחנות פוליטיים. ברשתות החברתיות, האישי הוא הפוליטי כאשר כל היבט של חיים – טעמים, לבוש, סגנון ביטוי – יכול להפוך להצהרה פוליטית או למוקד לאיבה פוליטית.

בקורס נקרא חיבורים העוסקים בקשר בין רשתות חברתיות לפופוליזם פוליטי, בתרבות הביטול, בתנועת me too, בפולריזציה, רגשות פוליטיים, תרבות מינית בעולם הדיגיטלי ועוד. הנושאים השונים כאמור שלובים זה בזה, אך בסמסטר הראשון נתמקד יותר בהיבט הפוליטי של רשתות, ובשני נתמקד יותר בהיבטים מיניים ורגשיים.

 

ביבליוגרפיה נבחרת:

 

Arlie Russell Hochschild, Strangers in their own land: Anger and mourning on the American right. The New Press, 2018.

Angela Nagle, Kill all normies: Online culture wars from 4chan and Tumblr to Trump and the alt-right. John Hunt Publishing, 2017.

Amia Srinivasan, The right to sex. Bloomsbury Publishing, 2022.

Wendy Hui Kyong Chun, "Queerying homophily." In Clemens Apprich, Wendy Hui Kyong Chun, Florian Cramer, and Hito Steyerl (eds.) Pattern Discrimination. 2018.

Andrea Long Chu, Females. Verso Books, 2019.

Walter Benn Michaels, The trouble with diversity: How we learned to love identity and ignore inequality. Macmillan, 2016.

Amin Samman and Earl Gammon (eds.) Clickbait capitalism: Economies of desire in the twenty-first century. Manchester University Press, 2023

Jean-Claude Milner, "Reflections on the Me-Too movement and its philosophy." Problemi International 3.3 (2019): 65-87.

Ania Malinowska and Michael Gratzke. The materiality of love: Essays on affection and cultural practice. Taylor & Francis, 2017.

Ania Malinowska, Love in contemporary technoculture. Cambridge University Press, 2022.

Adam Kotsko, Creepiness. John Hunt Publishing, 2015.

Luciana Parisi, "Abstract sex: Philosophy, bio-technology and the mutations of desire." (2004).

Jonathan Cohn. The burden of choice: Recommendations, subversion, and algorithmic culture. Rutgers University Press, 2019.

Margret Grebowicz, Why internet porn matters. Stanford University Press, 2013.

Dominic Pettman, Love and other technologies: Retrofitting eros for the information age. Fordham Univ Press, 2006.

Greg Lukianoff and Rikki Schlott. The Canceling of the American Mind: Cancel Culture Undermines Trust and Threatens Us All—But There Is a Solution. Simon and Schuster, 2023.

Jan van Dijk, The network society. London: Sage, 2016.

Clipboard Badge outlineציון סופי 

 

התלמידים יקחו בתורות אחריות על הנחיית הדיון בכל מפגש, ויגישו תגובות לטקסטים שנקרא.

בסיום הקורס יגישו עבודה המציגה רפלקסיה על הנושאים 

תיאור התוצר

משקל בציון הסופי

דו"חות קריאה

% 50

עבודה

% 50