טכנולוגיה ותודעה

טכנולוגיה ותודעה
עידו הרטוגזון | מדע טכנולוגיה וחברה

מס הקורס | 278370-01
 


סוג הקורס: סמינריון
היקף נ"ז: 4 ש״ס
שנת לימודים: תשפ״ה
סמסטר: ב׳
יום ושעה שלישי 14:00-18:00
שעת קבלה: בתאום
מייל מרצה: idohartogsohn@gmail.com

תקציר הקורס (להרחבה)

הקורס 'טכנולוגיה ותודעה' חוקר שאלה בסיסית בחקר הטכנולוגיה והמדיה: כיצד מעצבת הטכנולוגיה את התודעה שלנו. הקורס לוקח את הסטודנטים למסע בהיסטוריה של הטכנולוגיה שהוא מסע בהיסטוריה של התודעה ובוחן את האינטראקציות הסבוכות בין טכנולוגיה לתודעה.

 

מטרות/תוצרי הלמידה (להרחבה)

 

ידע 

  1. הלומדים יתארו את ההשפעות שיש לסוגים שונים של מדיה על תודעה
  2. הלומדים יגדירו את המושגים טכנולוגיה, מדיה, הטיות מדיה, ואפקטים טכנולוגיים
  3. הלומדים יכתבו עבודות רפלקציה על השפעת טכנולוגיות שונות בחייהם שלהם ובחיי הסובבים אותם

 

  1. מיומנויות 
  1. הלומדים ינתחו טכנולוגיות שונות על פי מעגל המדיה (תכונות, הטיות, אפקטים, סביבות)
  2. הלומדים יעריכו את ההשפעה החזויה של טכנולוגיות שונות. ואת האופן שבו חוקי המדיה מעצבים את החדירה של טכנולוגיות שונות והשפעתן על החברה והתודעה

ערכים (במידה ורלוונטי) 

  1. הלומדים יעצבו תובנות על השפעת המדיה על חיי הנפש והחוויה שלהם
  2. הלומדים יפתחו את הערכותיהם הערכיות בנוגע בנוגע לדרך הנכונה לאינטגרציה של טכנולוגיה בחברה ובחייהם
  3. הלומדים יפתחו אסטרטגיות למיזעור נזקים והעצמת תועלת במהלך שימוש בטכנולוגיות שונות, בהתאם לערכיהם בשימוש בטכנולגיה 


 

Abacus outline למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים: (להרחבה)


 

הערכה תהליכית/מעצבת (להרחבה)

קריאה/
צפיה נדרשת

למידה פעילה

נושא השיעור

מס' השיעור

 

מקלוהן, מרשל. "המדיום הוא המסר ". להבין את המדיה. 13-30. בבל. תל אביב, 2003.

 

Strate, Lance. “Introduction.” In Media Ecology: An Approach to Understanding the Human Condition, 1–15. Peter Lang Publishing, Incorporated, 2017.


 
 

שיעור 1-2 מבוא – קווים למחשבה על טכנולוגיה כתודעה

1

תגובות למאמרים ולתכנים. תרגיל כתיבה

Strate, Lance. “Medium.” In Media Ecology: An Approach to Understanding the Human Condition, 79–122. Peter Lang Publishing, Incorporated, 2017.

 

Strate, Lance. “Bias.” (Ch.6) In Media Ecology: An Approach to Understanding the Human Condition, 123-142. Peter Lang Publishing, Incorporated, 2017.

 

Davis, Jenny L., and James B. Chouinard. “Theorizing Affordances: From Request to Refuse.” Bulletin of Science, Technology & Society 36, no. 4 (December 1, 2016): 241–48. 

 

עבודת רפלקטיבית (כתיבה)  - איך טכנולוגיה משפיעה על התודעה שלי?

תרגיל כתיבה

שיעור 3-4 –אקולוגיית מדיה והטיות טכנולוגיות

2

תגובות למאמרים ולתכנים

Winner, Langdon. “Where Technological Determinism Went.” Visions of STS: Counterpoints in Science, Technology and Society Studies, 2001, 11–17.

 

Wyatt, Sally. “Technological Determinism Is Dead; Long Live Technological Determinism.” The Handbook of Science and Technology Studies 3 (2008): 165–180.

 

הרטוגזון, עידו. "היסטוריה קצרה של התודעה." בטכנומיסטיקה: תודעה בעידן טכנולוגי. 53-69. גבעתיים. מדף: 2009. 

 

לצפיה: 

 

Kurzgesagt. The Origin of Consciousness: How Unaware Things Became Aware.

https://www.youtube.com/watch?v=H6u0VBqNBQ8

 

שיעור 5-6 – ההיסטוריה של התודעה ושאלת הדטרמיניזם הטכנולוגי

3

תגובות למאמרים ולתכנים

Wright, Robert. Why Buddhism Is True: The Science and Philosophy of Meditation and Enlightenment. Reprint edition. New York: Simon & Schuster, 2017. 65-87.

 

Donald, Merlin. “Human Cognitive Evolution: What We Were, What We Are Becoming.” Social Research, 1993, 143–170

 

Clark, Andy. Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence. 1st edition. Oxford New York: Oxford University Press, 2004. p. 3-34.

 

הרטוגזון, עידו. "אין קונצנזוס לתודעה." בטכנומיסטיקה: תודעה בעידן טכנולוגי.76-82. גבעתיים. מדף: 2009. 

https://hartogsohn.com/2008/04/18/no-consensus-to-consciousness/

 

לב, גדעון. "ההונאה העצמית של האני." "הארץ", 28/1/2021.

https://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium.HIGHLIGHT-1.9487051

 

לצפיה:

 

כאן 11. סליחה על השאלה, עונה 2. אוטיסטים.

https://www.youtube.com/watch?v=jXelGhzKeRc

 

Kurzgesagt. The Marcrobiome: How Bacteria Rule Over Your Body.

https://www.youtube.com/watch?v=VzPD009qTN4

 

Latour, Bruno. Anthropocene Lecture. May 4, 2018.

https://www.youtube.com/watch?v=UtaEJo-jo8Q

 

שיעור 7-8 – מדיה, עצמיות ומערכת העצבים האנושית

4

תגובות למאמרים ולתכנים

Abram, David. “Animism and the Alphabet.” In The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-than-Human World, 93–136. Vintage, 2012. (p. 63-85 in the pdf).

 

Naveh, Danny, and Nurit Bird-David. “How Persons Become Things: Economic and Epistemological Changes among N Ayaka Hunter-Gatherers.” Journal of the Royal Anthropological Institute 20, no. 1 (2014): 74–92.

 

Zerzan, John. “Agriculture.” In Elements of Refusal, 73–90. Left Bank Books, 1988.

 

שיעור 9-10 לקטות, חקלאות, וביות התודעה

5

תגובות למאמרים ולתכנים

Ong, Walter J. “Some Psychodynamics of Orality.” In Orality and Literacy, 31–76. Routledge, 2013.

 

Innis, Harold A., and Alexander John Watson. “The Oral Tradition and Greek Civilization.” In Empire and Communications, First Edition edition., 1-8, 53-82. Toronto: Dundurn, 2007.

 

שיעור 11-12 – הכתב כנקודת מפנה לתודעה

6

תגובות למאמרים ולתכנים

Mumford, Lewis, and Langdon Winner. “The Monastery and the Clock.” In Technics and Civilization, Reprint edition., 12–18. Chicago ; London: University of Chicago Press, 2010.

 

Wajcman, Judy. “Time and Motion: Machines and the Making of Modernity.” In Pressed for Time: The Acceleration of Life in Digital Capitalism, Reprint edition., 37–60. Chicago London: University of Chicago Press, 2016.

 

Zerzan, John. “Beginning of Time - End of Time.” In Elements of Refusal, 15–30. Left Bank Books, 1988.


 
 

שיעור 13-14 - במנהרת הזמן

7

תגובות למאמרים ולתכנים

 

Mumford, Lewis. The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Vol. 67. Houghton Mifflin Harcourt, 1961. P. 29-39, 99-118, 487-496, 509-513.

 

זימל, גיאורג. העיר הגדולה וחיי הנפש. מתוך אורבניזם. רסלינג. 23-40.

Simmel, Georg. “The Metropolis and Mental Life.” In The Urban Sociology Reader, 37–45. Routledge, 2012.

 

שיעור 15-16 – העיר: ארכיטקטורה של הסובייקטיביות  

8

תגובות למאמרים ולתכנים

Eisenstein, Elizabeth L. “Some Features of Print Culture.” In The Printing Revolution in Early Modern Europe, 2 edition., 46–101. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

 

Carr, Nicholas G. “The Juggler’s Brain.” In The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains, 115–43. New York: W.W. Norton, 2010.

 

Twenge, Jean M. “Have Smartphones Destroyed a Generation? - The Atlantic.” Atlantic, September 2017. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/09/has-the-smartphone-destroyed-a-generation/534198/.



 
 

שיעור 17-18 - מהפכות הדפוס והאינטרנט

9

תרגילי כתיבה

מפגש כתיבה סביב כתיבה רפלקטיבית על מדיה לבחירה. אין חובת קריאה.

 

שיעור 19-20 – אקספלורציות מדיה

10

תרגילי כתיבה

מפגש כתיבה סביב הנושא של טכנולוגיה מיטיבה ומגע מודע עם טכנולוגיה

 

Carr, Nicolas. The love that lays the swale in rows. Rough Type. May 28, 2020.

http://www.roughtype.com/?p=8783

 

עבודה רפלקטיבית (כתיבה) – טכנולוגיה מטיבה בחיים שלי

 

תרגיל מחשבה ספקולטיבית: אופקים למדיטציות מדיה

 

עבודה רפלקטיבית (כתיבה) – בחירה טכנולוגית מטיבה: לעצב מחדש יחסים עם טכנולוגיה

 

שיעור 21-22 – טכנולוגיות מיטיבות וקשר מודע עם טכנולוגיה

11

תגובות למאמרים ולתכנים ותרגילי כתיבה

MacDougall, Robert C. “Environmental Engineering for Ecological Balance.” In Drugs & Media: New Perspectives on Communication, Consumption, and Consciousness, edited by Robert C. MacDougall, 295–308. New York: Continuum International Publishing Group, 2012.

 

Postman, Neil. “The Medium Is the Message Of Course.” In Teaching As a Subversive Activity: A No-Holds-Barred Assault on Outdated Teaching Methods-with Dramatic and Practical Proposals on How Education Can Be Made Relevant to Today’s World. Delta, 2009.

 

McLuhan, Marshall, Kathryn Hutchon, and Eric McLuhan. City as Classroom: Understanding Language and Media. Book Soc. of Canada, 1977.

 

שיעור 23-24– ללמוד תודעה כמדיה: מדיהנאוטים וכישורי אוריינות מדיהנאוטית

12

*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

Clipboard Badge outlineציון סופי 

 

 

תיאור התוצר

משקל בציון הסופי

עבודה בכתב

60%

דו״חות שבועיים בכתב

20%

כתיבה רפלקטיבית

10%

השתתתפות בכיתה

10%


 

Checklist outlineדרישות הקורס

 לאורך השנה ידרשו הסטודנטים להגיש שלוש מטלות קצרות (כעמוד או שניים) של רפלקסיה אישית (מבוססת שאלות מנחות) על טכנולוגיה מסוימת שהקורס עוסק בה ועל מקומה בהבניית תודעה האנושית/בחייהם. כמו כן הסטודנטים יגישו לקראת כל שיעור דו"חות קריאה קצרים עם תגובה קצרה על המאמר.

בסיום הקורס הסטודנטים יגישו עבודה באורך של 8-15 עמ' (2800-5000 מילה). העבודה תעסוק באחת מהטכנולוגיות שנידונו בקורס או בטכנולוגיה אחרת ותציע חקירה של האופן שאותה טכנולוגיה משתתפת בהבניית התודעה האנושית באמצעות שימוש בתיאוריות וכלים מתחום ה-STS, אקולוגיית המדיה, או זוויות היסטוריות/סוציולוגיות/תרבותיות אחרות

 

Diploma outline דרישות קדם

אין דרישות קדם.

 Headphones outline

ביבליוגרפיה: תכנים לקריאה, צפיה והאזנה (רצוי עדכני)

 

שיעור 1-2 – שיעור מבוא – קווים למחשבה על טכנולוגיה כתודעה

 

מקלוהן, מרשל. "המדיום הוא המסר ". להבין את המדיה. 13-30. בבל. תל אביב, 2003.

 

Strate, Lance. “Introduction.” In Media Ecology: An Approach to Understanding the Human Condition, 1–15. Peter Lang Publishing, Incorporated, 2017.

 

לקריאה נוספת:

הרטוגזון, עידו. טכנומיסטיקה: תודעה בעידן דיגיטלי. 22-36. הוצאת מדף. גבעתיים, 2009.

 

Ferré, Frederick. “Defining Technology.” In Philosophy of Technology, 14–29. Athens: University of Georgia Press, 1995.

 

שיעור 3-4 –אקולוגיית מדיה והטיות טכנולוגיות

 

Strate, Lance. “Medium.” In Media Ecology: An Approach to Understanding the Human Condition, 79–122. Peter Lang Publishing, Incorporated, 2017.

 

Strate, Lance. “Bias.” (Ch.6) In Media Ecology: An Approach to Understanding the Human Condition, 123-142. Peter Lang Publishing, Incorporated, 2017.

 

Davis, Jenny L., and James B. Chouinard. “Theorizing Affordances: From Request to Refuse.” Bulletin of Science, Technology & Society 36, no. 4 (December 1, 2016): 241–48. 

 

עבודת רפלקטיבית (כתיבה)  - איך טכנולוגיה משפיעה על התודעה שלי?


 

שיעור 5-6 – ההיסטוריה של התודעה ושאלת הדטרמיניזם הטכנולוגי

 

Winner, Langdon. “Where Technological Determinism Went.” Visions of STS: Counterpoints in Science, Technology and Society Studies, 2001, 11–17.

 

Wyatt, Sally. “Technological Determinism Is Dead; Long Live Technological Determinism.” The Handbook of Science and Technology Studies 3 (2008): 165–180.

 

הרטוגזון, עידו. "היסטוריה קצרה של התודעה." בטכנומיסטיקה: תודעה בעידן טכנולוגי. 53-69. גבעתיים. מדף: 2009. 

 

לצפיה: 

Kurzgesagt. The Origin of Consciousness: How Unaware Things Became Aware.

https://www.youtube.com/watch?v=H6u0VBqNBQ8


 

שיעור 7-8 – מדיה, עצמיות ומערכת העצבים האנושית

 

Wright, Robert. Why Buddhism Is True: The Science and Philosophy of Meditation and Enlightenment. Reprint edition. New York: Simon & Schuster, 2017. 65-87.

 

Donald, Merlin. “Human Cognitive Evolution: What We Were, What We Are Becoming.” Social Research, 1993, 143–170

 

Clark, Andy. Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence. 1st edition. Oxford New York: Oxford University Press, 2004. p. 3-34.

 

הרטוגזון, עידו. "אין קונצנזוס לתודעה." בטכנומיסטיקה: תודעה בעידן טכנולוגי.76-82. גבעתיים. מדף: 2009. 

https://hartogsohn.com/2008/04/18/no-consensus-to-consciousness/

 

לב, גדעון. "ההונאה העצמית של האני." "הארץ", 28/1/2021.

https://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium.HIGHLIGHT-1.9487051

 

לצפיה:
 

כאן 11. סליחה על השאלה, עונה 2. אוטיסטים.

https://www.youtube.com/watch?v=jXelGhzKeRc

 

Kurzgesagt. The Marcrobiome: How Bacteria Rule Over Your Body.

https://www.youtube.com/watch?v=VzPD009qTN4

 

Latour, Bruno. Anthropocene Lecture. May 4, 2018.

https://www.youtube.com/watch?v=UtaEJo-jo8Q


 

שיעור 9-10 לקטות, חקלאות, וביות התודעה

 

Abram, David. “Animism and the Alphabet.” In The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-than-Human World, 93–136. Vintage, 2012. (p. 63-85 in the pdf).

 

Naveh, Danny, and Nurit Bird-David. “How Persons Become Things: Economic and Epistemological Changes among N Ayaka Hunter-Gatherers.” Journal of the Royal Anthropological Institute 20, no. 1 (2014): 74–92.

 

Zerzan, John. “Agriculture.” In Elements of Refusal, 73–90. Left Bank Books, 1988.

 

לקריאה נוספת:

 

Abram, David. “In the Landscape of Language.” In The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-than-Human World, 137–80. Vintage, 2012.

 

Sahlins, Marshall. “The Original Affluent Society.” In Stone Age Economics, 1–37. Routledge, 2017. 

 

BirdDavid, Nurit. “‘Animism’ Revisited: Personhood, Environment, and Relational Epistemology.” Current Anthropology 40, no. S1 (February 1999): S67–91.

 

Kelly, Robert L. “Introduction.” In The Lifeways of Hunter-Gatherers: The Foraging Spectrum, 2nd Revised ed. edition., 1–23. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

 

שיעור 11-12 – הכתב כנקודת מפנה לתודעה

 

Ong, Walter J. “Some Psychodynamics of Orality.” In Orality and Literacy, 31–76. Routledge, 2013.

 

Innis, Harold A., and Alexander John Watson. “The Oral Tradition and Greek Civilization.” In Empire and Communications, First Edition edition., 1-8, 53-82. Toronto: Dundurn, 2007.

 

שיעור 13-14 - במנהרת הזמן

 

Mumford, Lewis, and Langdon Winner. “The Monastery and the Clock.” In Technics and Civilization, Reprint edition., 12–18. Chicago ; London: University of Chicago Press, 2010.

 

Wajcman, Judy. “Time and Motion: Machines and the Making of Modernity.” In Pressed for Time: The Acceleration of Life in Digital Capitalism, Reprint edition., 37–60. Chicago London: University of Chicago Press, 2016.

 

Zerzan, John. “Beginning of Time - End of Time.” In Elements of Refusal, 15–30. Left Bank Books, 1988.

 

לקריאה נוספת:

 

מקלוהן, מרשל. "שעונים: ניחוח הזמן". להבין את המדיה. 172-185. בבל. תל אביב, 2003.


 

שיעור 15-16 – העיר: ארכיטקטורה של הסובייקטיביות  

 

Mumford, Lewis. The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Vol. 67. Houghton Mifflin Harcourt, 1961. P. 29-39, 99-118, 487-496, 509-513.

 

זימל, גיאורג. העיר הגדולה וחיי הנפש. מתוך אורבניזם. רסלינג. 23-40.

Simmel, Georg. “The Metropolis and Mental Life.” In The Urban Sociology Reader, 37–45. Routledge, 2012.

 

לקריאה נוספת:

 

מקלוהן, מרשל. "דיור: מראה חדש וראייה חדשה". להבין את המדיה. 147-155. בבל. תל אביב, 2003.

 

Geddes, Patrick. Cities in Evolution: An Introduction to the Town Planning Movement and to the Study of Civics. Franklin Classics, 2018.

 

שווץ, קרן. הליכות/Walkability. מגזין שפת רחוב. מרץ 2020.

https://www.stlanguage.com/%d7%94%d7%9c%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%aa-walkability/

 

Wirth, Louis. “Urbanism as a Way of Life.” American Journal of Sociology 44, no. 1 (July 1, 1938): 1–24. https://doi.org/10.1086/217913.

 

Park, Robert E., Ernest W. Burgess, and Morris Janowitz. “The City: Suggestions for Investigation of Human Behavior in the Urban Environment (Heritage of Sociology Series).” Natural History 1 (1984): 63.

 

Oliver, J. Eric. “Mental Life and the Metropolis in Suburban America: The Psychological Correlates of Metropolitan Place Characteristics.” Urban Affairs Review 39, no. 2 (November 1, 2003): 228–53. https://doi.org/10.1177/1078087403254445.

 

Williams, Florence. The Nature Fix: Why Nature Makes Us Happier, Healthier, and More Creative. 1 edition. W. W. Norton & Company, 2018.



 

שיעור 17-18 - מהפכות הדפוס והאינטרנט

 

Eisenstein, Elizabeth L. “Some Features of Print Culture.” In The Printing Revolution in Early Modern Europe, 2 edition., 46–101. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

 

Carr, Nicholas G. “The Juggler’s Brain.” In The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains, 115–43. New York: W.W. Norton, 2010.

 

Twenge, Jean M. “Have Smartphones Destroyed a Generation? - The Atlantic.” Atlantic, September 2017. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/09/has-the-smartphone-destroyed-a-generation/534198/.

 

לקריאה נוספת:

 

מקלוהן, מרשל. "הדפוס: כיצד להבין אותו". להבין את המדיה. 186-193. בבל. תל אביב, 2003.

 

Ong, Walter J. “Print Space and Closure.” In Orality and Literacy, 115–35. Routledge, 2013.

 

Innis, Harold A., and Alexander John Watson. “The Printing Press and Paper.” In Empire and Communications. 164–98. Toronto: Dundurn, 2007.

 

Baron, Naomi S. “Your Brain on Hyper Reading.” In Words Onscreen: The Fate of Reading in a Digital World, 157–84, 2015.


 

שיעור 19-20 – אקספלורציות מדיה

 

מפגש כתיבה סביב כתיבה רפלקטיבית על מדיה לבחירה. אין חובת קריאה.


 

שיעור 21-22 – טכנולוגיות מיטיבות וקשר מודע עם טכנולוגיה

 

מפגש כתיבה סביב הנושא של טכנולוגיה מיטיבה ומגע מודע עם טכנולוגיה

 

Carr, Nicolas. The love that lays the swale in rows. Rough Type. May 28, 2020.

http://www.roughtype.com/?p=8783

 

עבודה רפלקטיבית (כתיבה) – טכנולוגיה מטיבה בחיים שלי

 

תרגיל מחשבה ספקולטיבית: אופקים למדיטציות מדיה

 

עבודה רפלקטיבית (כתיבה) – בחירה טכנולוגית מטיבה: לעצב מחדש יחסים עם טכנולוגיה

 

שיעור 23-24– ללמוד תודעה כמדיה: מדיהנאוטים וכישורי אוריינות מדיהנאוטית

 

MacDougall, Robert C. “Environmental Engineering for Ecological Balance.” In Drugs & Media: New Perspectives on Communication, Consumption, and Consciousness, edited by Robert C. MacDougall, 295–308. New York: Continuum International Publishing Group, 2012.

 

Postman, Neil. “The Medium Is the Message Of Course.” In Teaching As a Subversive Activity: A No-Holds-Barred Assault on Outdated Teaching Methods-with Dramatic and Practical Proposals on How Education Can Be Made Relevant to Today’s World. Delta, 2009.

 

McLuhan, Marshall, Kathryn Hutchon, and Eric McLuhan. City as Classroom: Understanding Language and Media. Book Soc. of Canada, 1977.

 

לקריאה נוספת:

 

Mason, Lance. “McLuhan’s Challenge to Critical Media Literacy: The City as Classroom Textbook.” Curriculum Inquiry 46, no. 1 (January 1, 2016): 79–97. https://doi.org/10.1080/03626784.2015.1113511.