מבוא להסטוריה של המדעים והטכנולוגיה בעידן המודרני

מבוא להסטוריה של המדעים והטכנולוגיה בעידן המודרני

ד"ר ישראל בלפר | התכנית למדע, טכנולוגיה וחברה
27826 | History of Science and Technology Part 2 – The Modern Age



סוג הקורס: שיעור
היקף נ"ז (2 ש"ס)
שנת לימודים: תשפ"ה
סמסטר: ב
יום ושעה א, 14:00
שעת קבלה: בתיאום
מייל מרצה: Israel.Belfer@biu.ac.il

 

תקציר הקורס:

הקורס מספק למשתתפים היכרות עם ההתפתחויות ההיסטוריות המרכזיות של המדע המודרני – מן המהפכה הקופרניקנית ועד להישגים המדעיים של המאה ה-20. הסטודנטים יכירו את הנושאים המכוננים במדעים המדוייקים על ההתפתחויות המושגיות והיישומיות המתלוות אליהן. יוקנו כלים להבנת סוגיות מדעיות קלאסיות ופיתוח השאלות והמתודות השונות המנחות את החקר ההיסטוריה של המדע.

מטרות/תוצרי הלמידה:

נסקור את התפתחות התחומים המרכזיים של המדעים המדויקים, תוך ביקור בכמה תחנות מרכזיות [מכניקה, אסטרונומיה, כימיה, חשמל ומגנטיות, תורשה, אבולוציה, פיזיקה מודרנית]. כמו כן נתבונן במהפכות מדעיות מסוגים שונים ובדיסציפלינות שונות, ביחס שבין טכנולוגיה ומדע והיחס שבין המערכות מושגיות והפן הנסיוני-יישומי של המדע. תפיסת העולם המדעית תיסקר על גרסאותיה השונות והמתפתחות. כמו כן יפותחו כלים להערכת היחסים שבין המדעים המדויקים לתחומים כגון פילוסופיה וחברה, טכנולוגיה, זהות ודת.  

ידע 

  1. הלומדים יתארו סוגיה מרכזית מן ההיסטוריה של המדע והטכנולוגיה המודרניים באמצעות הכלים והידע הנרכשים במהלך השיעור תוך שימוש במקורות ראשוניים ומחקריים לגיבוי הניתוח
  2. הלומדים יכתבו עבודה מסכמת בסיום הקורס שתעסוק הן במושגים מכוננים מן התחום והן בהתפתחות המדע המודרני למן המהפכה המדעית ועד למאה ה-20

מיומנויות 

  1. הלומדים ינתחו_ את הצדדים העובדתיים והמורכבויות המדעיות, טכנולוגיות והחברתיות בהיסטוריה של המדע המודרני
  2. הלומדים יעריכו_את נקודות המבט ההיסטוריוגרפיות הנוגעות לפרקים הנ''ל בהיסטוריה של המדעים

     

    Abacus outline למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים:

     

    הערכה תהליכית 

    קריאה/
    צפיה נדרשת

    נושא השיעור

    מס' השיעור

     

    Butterfield, Herbert. The Origins of Modern Science. Simon and Schuster, 1965.

    שייפין, סטיבן המהפכה המדעית (תרגום עברי, תל-אביב: רסלינג 2009), עמ' 79-100.

    מבוא להסטוריה של המהפכה המדעית

    1

    רפרט

    "גליליאו", בתוך: שמואל סמבורסקי, המחשבה הפיסיקאלית בהתהוותה, ירושלים 1972 [להלן "סמבורסקי" - 12 עותקים בספריות, אחד שמור בספרית פילוסופיה], עמ' 223-243.

    Maurice A. Finocchiaro (ed.) The Galileo affair: a documentary history, Berkeley: University of California Press, 1989: Galileo to Castelli (21 December 1613), pp. 49-54; Cardinal Bellarmine to Foscarini (12 April 1615);  Special Commission Report on the Dialogue (September 1632).

    מן העולם הסגור לעולם הפתוח; טיכו, קפלר וגליליאו

    מכניזם והמחשבה המיכניסטית של המאה ה-17,

    2

    רפרט

    "פרנסיס בייקון", סמבורסקי, עמ' 210-214. 

    דקרט, "עקרונות הפילוסופיה" (מפעלים אוניברסיטאיים, 1979) חלק ב' סעיפים 3-10, 21-27.

    התפתחות האגודות המדעיות (אנגליה, צרפת איטליה).

    חברות מדעיות והמהפכה המדעית באנגליה

    3

    רפרט

    Shapin, S., & Schaffer, S. (2011). Leviathan and the Air-Pump: Hobbes, Boyle, and the Experimental Life Princeton University Press, pp. 22-79

    Robert Boyle, A defence of the doctrine touching the spring and weight of air (1682, originally 1662)  פרק 5 - התגובה ללינוס,(ע' 55-60) .

    האטומיזם חוזר. פילוסופיה מכניסטית

     

    הלוויתן ומשאבת האוויר – בויל והובס

    4

    רפרט

    Thomas L. Hankins, Science and enlightenment, Cambridge: Cambridge University Press, c1985

    ניוטון, מתוך סמבורסקי,המחשבה הפיסיקאלית בהתהוותה: עמ' 300-302 –עמ' 308-309 - קטעים 215-216, עמ' 312-315

    ניוטון ולייבניץ - תגליות מקבילות; 

    מורשת ניוטון. הסינתזה הניוטונית. המתודה הניוטונית ומתנגדיה.

    פילוסופית הטבע לאחר ניוטון: פיזיקה ניסויית, מכניקה מתמטית והשערות. אל עידן הנאורות

    5

    רפרט

    חיות מיכאל, "ההיסטוריה של הכימיה" (אוניברסיטה משודרת, 1996), עמ' 41-94.

    Brock William H. The Fontana History of Chemistry London: Fontana, 1992, pp. 87-127.

    Kusch, M. (2015). Scientific pluralism and the Chemical Revolution. Studies in History and Philosophy of Science Part A, 49. doi: 10.1016/j.shpsa.2014.10.001

    המהפכה בכימיה, מהכימיה הביקורתית, פלוגיסטון, פריסטלי ולבוזייה

    6

    רפרט

    Roy Porter-The Cambridge History of Science_ The Eighteenth Century. Volume 4-Cambridge University Press (2003), pp. 417-436. 

    Laudan, Rachel. From Mineralogy to Geology: The Foundations of a Science, 1650-1830. Chicago: University of Chicago Press, 1987

    Jessica Riskin. The Restless Clock: A History of the Centuries-Long Argument over What Makes Living Things Tick. Chicago: University of Chicago Press, 2016, ISBN 978-0-226-30292-8

    Margaret J. Osier, “How Mechanical Was the Mechanical Philosophy?” in Late Medieval and Early Modern Corpuscular Matter Theories, Christoph Liithy, John Murdoch, and William Newman, eds.

    תיאוריות על האדמה - סלעים רבותי, סלעים

    גיאולוגיה




     

    המתח בין המדע הרומנטי למכני

    7

    רפרט

    Iliffe, R. Science and Voyages of Discovery. In: Porter, R. Eighteenth-Century Science. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, pp. 87-106

    Roe, Shirley. Matter, Life, and Generation: Eighteenth-Century Embryology and the Haller-Woljf Debate. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

    ביולוגיה - מיון וממיינים; אמבריולוגיה והתפתחות

    מאין ולאן: פרהיסטוריה, פליאנטולוגיה וקטסטרופות

    8

    רפרט

    Schweber, S. S. (1980). Darwin and the political economists: Divergence of character. Journal of the History of Biology, 13(2). doi: 10.1007/BF00125744

    Secord, James A. Victorian Sensation: The Extraordinary׳ Publication, Reception, and Secret Authorship of Vestiges of the Natural History of Creation. Chicago: University of Chicago Press, 2000

    יבלונקה חוה ולמב, מריון ג' אבולוציה בארבעה מימדים (עם עובד 2008), עמ' 21-53 (פרק ראשון – 'גלגולי הדרוויניזם').

    אבולוציה של תורות התפתחות – מדארוויניזם לניאו-דרוויניזם ומעבר ; 

    9

    רפרט

    Donald Cardwell, Wheels, clocks, and rockets: A history of technology (New York, 2001 and other editions as The Fontana/Norton history of technology), pp. 105-128, 141-151,153-168, 176-202.

    H. Floris Cohen, “Inside Newcomen’s fire engine, or: The scientific revolution and the rise of the modern world,” History of technology, 25 (2004): 111-132.

    מנועים וחומרים – פחם, סוכר, תבלין, כותנה, אנשים וחוזר חלילה

    מסעות תגלית – אימפריות, קולוניות והעידן הויקטוריאני

    10

    רפרט

    P.M. Harman, Energy, Force and Matter: The Development of 19th-Century Physics, Cambridge: Cambridge University Press, 1982, chapters 2-3, pp. 33-71.

    John Theodore Merz, "On the physical view of nature," A history of European thought in the nineteenth century (4 vols., Edinburgh, 1904), 2, 95-199, read pp. 95-116.

    המאה ה19: כוחות, תורות חום, מטריאליזם, אטומיזם, הדרך לחוקי שימור

    עלית התרמודינמיקה והקשר שלה לביולוגיה (כח חיות) טכנולוגיה, לפילוסופיה ולתפיסת עולם מכניסטית באמצע המאה ה-19.

    11

    רפרט

    Latour, B. (1983). "Give me a laboratory and I will raise the world". In: Science Observed, Knorr-Cetina K.D. and Mulkay M. eds. London: Sage Publications

    המהפכה התעשייתית, המדען כגיבור תרבות, מדע של חברה ויחסי מדע וחברה

    12

    רפרט

    Helge Kragh, (1999) Quantum Generations: A History of Physics in the 20th Century, Princeton: Princeton University Press.פרקים 11, 12, 18:  עמ'  155-189, 257-275.

    Rhodes, R. The Making of the Atomic Bomb, R. Rhodes. Simon & Schuster, 1995.

    מהפכות בפתח המאה ה20 – קוונטים, אטומים, הפצצה האטומית

    מדע גדול, העידן הפוסט-תעשייתי\עידן-האינפורמציה; הערכת ההיסטוריה של המדע המודרני.

    13

    רפרט

     

    Bruce Hevly (eds.) Big Science: the Growth of Large-Scale Research. Stanford: Stanford University Press, pp.21-45

    מומנטים מרכזיים במדע של המאה ה20

    14

     

    *ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

     

    Clipboard Badge outlineציון סופי 

     

    תיאור התוצר

    משקל בציון הסופי

    רפרט (בפרזנטציה ובכתב)

    30% מהציון הסופי

    עבודה מסכמת

    60% מהציון הסופי

    סיכומי מאמרים וניתוח

    10% מהציון הסופי



    Checklist outlineדרישות הקורס

    _____________________________________________________________________

    קריאת חומרי מקור וספרות משנית לקראת המפגשים

    הצגת רפרט במהלך הקורס, כתיבת סיכומי 3 מאמרים וניתוחם, מטלת סיום מסכמת בצורת עבודת בית

    ______________________________________________________________________

     

    Diploma outline דרישות קדם

    אין דרישות קדם


    Headphones outline

    ביבליוגרפיה:

Contains extensive resources for primary documents and tutorials in the history of science

  • HOPOS – International Society for the History of the Philosophy of Science
     
  • American Association for the History of Medicine
    http://www.histmed.org/
  • Science History Institute

https://www.sciencehistory.org/

  • Harvard Classics Papers:

http://www.bartleby.com/30/