מדע בדיוני ודמיון מדעי – הפטנטזיה של הרציונלי

מדע בדיוני ודמיון מדעי –
הפטנטזיה של הרציונלי

Science Fiction and the Scientific Imaginary – Fantasy of the Rational

ישראל בלפר | התכנית למדע, טכנולוגיה וחברה

מס הקורס | 278112-01


 

סוג הקורס: סמינריון
היקף נ"ז: 2 ש"ס
שנת לימודים: תשפ"ה
סמסטר: ב
יום ושעה יום ג, 10:00-12:00
שעת קבלה: בתיאום
מייל מרצה: Israel.Belfer@biu.ac.il

 

Target outlineתיאור הקורס ומטרות למידה 


תקציר הקורס
 

קורס זה מציע אשנב אל העולם הרב-גוני של המדע הבדיוני (מד"ב) עם דגש על התפקוד שלו בתור 'הדמיון המדעי'. אם המחקר המדעי מתחיל מנקודת הפלא, כפי שתיאר איינשטיין, הרי שהמד"ב שרוי בנקודה זו כמרחב שלם הבא לידי ביטוי כספרות, כביטוי אמנותי וקולנועי. מעבר למעטה האסתטי שלו, המד"ב מגלם עיון פילוסופי ספקולטיבי, ביקורת חברתית, חקירה פסיכולוגית, עיצוב אסתטי וחברתי, תמונת עולם דתית ומיתית ועוד, כמראה קרנבלית-פנטסטית המוצבת אל מול האנושי ודרך העיוות של הכמעט-אפשרי, הבלתי-אפשרי וההזוי ניתן לראות בה הן את המובן מאליו שנמצא ב'תחום העיוור' של התרבות והן את המתח שבין המוכר והזר.

 

מדע בדיוני בספרות ובקולנוע המודרניים הותירו רושם בל יימחה על הדמיון הפופולארי, מה. ג. וולס ומלחמת העולמות וריי ברדבורי ורשימות מן המאדים, ועד לסייברפאנק של וויליאם גיבסון ולמרחבים הבלתי אפשריים של ריק ומורטי. האופן בו אנו מדמיינים לאן פנינו מועדות או מאתגרים את היכולת הזו עצמה, מניב את מרחב היצירה והסיפור שבו הטכנו-מדעי על ההשתמעויות החברתיות, הפילוסופית, הפסיכולוגיות שלו, נקבל דרור לפריסה מלאה של היריעות האפשריות.

במסגרת לימודי חקר המדעים (היסטוריה, פילוסופיה, סוציולוגיה של המדעים וSTS , היכרות עם הדמיון המדעי מפגיש את הסטודנטים עם המכלול של ההשלכות של יחסי מדע, טכנולוגיה, חברה ודת מזווית שיש באמצעותה לחשוף מאפיינים מרתקים של מערכת מורכבת זו של שאיפה לרציונליות ולה חזון הנישא על כנפי הדמיון.

 

מטרות/תוצרי הלמידה

 

ידע 

  1. הלומדים יתארו  את שושלת יוחסין ארוכה במסורת הספרותית – למן השורשים המיתיים, דרך היחס האמביוולנטי למדע וטכנולוגיה במאה ה19, והלאה דרך המאות ה20 וה21 רוויות הטכנו-מדע ואיתגור המערכות והזהות האנושית.
  2. הלומדים יגדירו את האופן בו המד"ב מפנים ומייצג את אופיינו ואופי השינויים העוברים עלינו בקצב מסחרר, באמצעות  מנעד הביטוי של המילה הכתובה והדמות המוקרנת _
  3. הלומדים יכתבו חיבור אקדמי-מסאי המתמודד עם מערכת היחסים ההדוקה והסבוכה בין המציאות הטכנו-מדעית ובין ה'מעבר-למציאות' של המד''ב. 

מיומנויות 

  1. הלומדים ינתחו__את היחס בין תחנות מרכזיות במדע ו\או ביצירות המדע הבדיוני _
  2. הלומדים יעריכו_את מבנה העומק הרעיוני (היסטורי, חברתי או פילוסופי) של יחסים אלה_

 

Abacus outline למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים: 

 

קריאה/
צפיה נדרשת

למידה פעילה

נושא השיעור

מס' השיעור

Mary Shelley (1818), Frankenstein; or, The Modern Prometheus.

 

Brian, S. (2015). Science Fact and Science Fiction. Routledge.

המדע – הבנת העולם, והבדיון – יצירת עולמות שמעולם לא היו. הפכים הנישאים יחד בז'אנר הזה המאגד את השאיפה לרציונלי עם הדמיוני. ישנו פער עמוק בין הנסיון להסדיר את כללי ההתנהגות של הטבע, ובין השאיפה לחרוג אל מעבר למובן אל הפנטסטי.

 ובכל זאת הנימים המשותפים לחשיבה המדעית והדמיונית הינם עמוקים. 

במקביל ההזנה ההדדית בין האפשרי טכנו-מדעית או המדומין כיעד של היכולות האנושיות הינו צמוד במיוחד במאתיים השנים האחרונות.

 

הרציונלי והמיסטי, האקסטטי והקונטמפלטיבי – משחקים תפקידים משלימים בתולדות עמידת האדם מול העולם ומול עצמו בשאיפה להבנה.

מבוא: מהו מדע בדיוני? 

1

John Lear (1965). Kepler's Dream, with the full text and notes of "Somnium, Sive Astronomia Lunaris, Joannis Kepleri," translated by Patricia Frueh Kirkwood. Berkeley: University of California Press

Margaret Cavendish (1666) The Blazing World


 

ישנם פרקים רבים לסיפור הנישא על כנפי הדמיון העוסק בפעולה הטכנולוגית האנושית או בשאיפתו להבנה. חלקם עוסקים בפן מוסרי-חברתי כלשהו (כגון עלילות פאוסט או פרוספרו) וחלקם מביאים את הפנטסטי דווקא על מנת לחקור את הפוטנציאל של מה שהאדם עוד אשוי לדעת לו רק ירשה לעצמו לנסות יותר (קפלר וחלום המסע אל הירח, דה-מונטיין וסיפור המסע שלו, blazing new world )

שורשי המד"ב 

מפרומתאוס ועד ניוטון, אוטופיסטים, ספרות גותית, א. א. פו

אל תוך המהפכה התעשייתית,

(לא) ד"ר פרנקטנשטיין והמפלצת המדי-אנושית שלו

2

de Cyrano de Bergerac, S., & Lewis, S. (2007/1657The Other World: Comical History of the States and Empires of the Moon (French: L’Autre monde ou les états et empires de la Lune), Hesperus Press.

עם ההמהפכההתעשייתית, ניצת הדמיון הפורץ אל מעבר לגבול האפשרי. בעידן של הנשגב הטכנולוגי (Technological Sublime) כפי שמתגלם לדוגמא במנוע הקיטור או המפעלים הטכנולוגיים הגדולים של המאה ה19, מאפשר לראות בצעצועים את בבואת העתיד, כפי שעשה ז'ול וורן. בערבות המערב הפתוח, חזון הייעוד הגלוי (Manifest Destiny)  משתלב עם הסיפורים הפנטסטיים בהם האופק פתוח לרווחה.

הפופולאריות של המדעים, התשוקה לטכנו-מדע (ז'ול ורן), 

הנשגב הטכנולוגי (Technological Sublime)

3

Benton, Mike (1992). Science Fiction Comics: The Illustrated History. Taylor History of Comics. Taylor Publishing.

 

Galison, P., & Hevly, B. (1992). Big Science: The Growth of Large-Scale Research. Stanford University Press.

המדע הגדול של המלחמה הגדולה ואחריה הוא הorigin story הגדול של הגיבורים והנבלים שכור מחצבתם בתאונה האטומית, בלימוד העיקש של הגאון המתוסכל. במינוף של הזרות והמוזרות לכדי כוחות-על.

קומיקס, ספרות זולה (pulp culture) מלחמה"ע השניה, מד"ב אירופאי, רוסי ועליית המד"ב האמריקאי.

4

Sir Francis Bacon (1626),  New Atlantis

Kampanella (1623), Cuty of the Sun

 

תאודור הרצל, תל אביב (אלטנוילנד), בתרגומו של נחום סוקולוב,

 

H. G. Wells, 

The Time Machine (1895). 

The Island of Doctor Moreau (1896)

The War of the Worlds (1898)

A Modern Utopia  (1905)

 

 (2022) Masters of Crowds: The Rise of Mass Social Engineering. MIT Press Reader.

הנדסה  חברתית והרציונליות של ה'ניהול המדעי' מוצאים את ביטויים המלא דווקא במיזמים הסיפוריים של הוגי סדר חברתי תקין (ועל סף קטסטרופה). מבנים של מדעי החברה משמשים את היוצרים האלה תוך כדי שמתגבשת החברה הפרוורית והעירונית המודרניות.

האוטופיה והדיסטופיה כזאנרים כוללים פן של הנדסה אזרחית ורציונליות – מ'אוטופיה' של תומס מור, 'עיר השמש' של קמפנלה, 'בית שלמה' של בייקון ועד לאלטנוילנד של הרצל. המפנה מן האוטופי אל הדיסטופי מתרחש בין השאר במימוש של הישגים טכנו-מדעיים, בצמצום הפער בין הווה לעתיד. 

תכנון חברתי וביקורת החברה (ה. ג. וולס); 

העתיד המופלא והנוצץ של שנות העבר – world fairs and the jetsons;

החיצוי האוטופי-דיסטופי.

5

Westfahl, Gary (1996). "Introduction". Cosmic Engineers: A Study of Hard Science Fiction

Huntington, John (1986). "Hard-Core Science Fiction and the Illusion of Science". In Seiters, Dan (ed.). Hard Science Fiction. Southern Illinois University Press. pp. 45–57

 

Stranger in a Strange Land

 

Franklin, H. B. (1980). Robert A. Heinlein: America as Science Fiction. Oxford University Press

כמה מדע נכנס לבצק? האם מדע בדיוני 'קשה' יותר הוא גם רציונלי יותר? האם סיפור עם רקע מדעי פחות מובהק נוגע פחות לדמיון המדעי?

 

הקשרים שבין עולם ההנדסה הצבאית והטנטסטי-המדעי כוללים שלבים רבים במהלך מירוץ החלל הטכנו-מדעי שבעצמו בעל אלמנטים פנטסטיים; השאיפה לגדול להיות מהנדס קשורה בד בבד עם אופי מסוים של מדע בדיוני

מד"ב 'רך' (שנות ה30)

מד"ב 'קשה' ומד"ב קשוח (שנות ה40)

"ראית כיצד מצדיעים לו?" ('דיקן המד"ב' רוברט היינלין)

Up Up and Beyond!

מיליטריזם מושגר, שנות ה50, מסע לחלל, אפוקליפטיות ומוזרות יפהפיה (קורדווינר סמית)

6

Franklin, H. B. (1980). Robert A. Heinlein: America as Science Fiction. Oxford University Press

 

Frank Herbert (1965), Dune 

הדמיון המדעי תר אחר אתגרים חדשים הנגזרים מן הפוטנציאל הטמון במדע שכבר ישנו ובבת-דמותו המדעית שטרם הושגה.

המשימה הרחבה של בניית מרחב וזמן חסרי תקדים בהיקפם כוללים התמודדות עם אתגרים טכנו-מדעיים ואבולוציה חשביתית-טכנולוגית בקנה מידה שמאפשר להעריך מסגרת פעילות, ניסוי ספרותי שאי אפשר לחזור עליו אלא לדמיינו (כתכנון האנושי בעולם של ברברט או הפסיכוהיסטוריה של אסימוב)

שאלות חדשות לבקרים: new wave ושנות ה60 וה70

בונה עולמות ומחריבם (פרנק הרברט), כשבחוץ 

7

Trip to the Moon; Metropolis




 

המסך מציף את הדמיון המדעי באופן שהופך למפרע לחלק בלתי נפרד מדמותו של הז'אנר, ומציף את החושים באופן שרק המימד האודיו-ויזואלי יכול.

המדיה השונים של הסיפור המד''בי מייצרים תלכיד מורכב בחיזוק הדדי שבו אין דווקא נקודת התחלה או סוף (במיוחד כשמוסיפים את הfandom למסגרת)

הקולנוע המד"בי – קלאסי ומודרני (מ A Trip to the Moon, Metropolis, ועד לסטנלי קובריק, ארתור סי קלארק);

משחק, ספר, סרט וחוזר חלילה.

8

2024). ‘A random assembly of geometric forms’: Thing Theory in J. G. Ballard's and Ray Bradbury's short stories. Orbis Litter, n/a(n/a). doi: 10.1111/oli.12440

 

Dick, Philip. The Adjustment Team. Subterranean, 2011

 

Bester, A. (1956). The Stars My Destination.

המפגש עם הזר, עם הפוטנציאל ללא מוכר, חושף את המוכרות והאל-ביתיות הניבטת במראת הסיפור.

בדיקת גבולות ההגדרה האנושית (בחוויה ובפעילות) מחדדת שאלות של טבע, הכוונה, מלאכותיות 

הסוריאליסטים: באלארד ובראדבורי.

 

מאתגרי הקיטלוג (פיליפ ק. דיק, אלפרד בסטר)

 

יחסי מדע וחברה 

9

Neal Stephenson, Snow Crash

 

Blade Runner


 

עולם המיחשוב, עידן המידע מותירים את חותמם על האופי של סיפורים בעשורים אחרונים. המנועים של החלליות קטנים, המידע זורם ולחשמל יש טעם מר ("השמיים היו בצבע של מוניטור לא מכוון"). הפער בין הופעות האינפורמציה השונות מתכתב ישירות עם מניפסט הקיבורג מחד והחזון האוטופי של הקיברנטיקאים מאידך. 

 

המדע הבדיוני משמש עבור סופרים שהם גם הוגי הז'אנר (סטפנסון, קלארק, ניבן) כמדד של היצירתיות הטכנו-מדעית גופא.

מהפכת המיחשוב: סייברפאנק ושנות ה90 (גיבסון)

פוסט-פאנק וslipstream (ניל סטפנסון)

מד''ב ואינפורמציה (גיבסון)



 

10

Atwood, M. (1998). The Handmaid's Tale. Vintage.

 

Le Guin, U. K. (1969). The Left Hand of Darkness.

 

Donna Haraway (1985), A Cyborg Manifesto

האם המדע הבדיוני – כמו המדע, נזכר בנוכחות הנשית ובעצם ביצירה הנשית בשלב מאוחר בסיפור?

השילוב הייחודי שמציעה לה-גווין בין כור מחצבתה האנתרופולוגי והכתיבה שהיא חוצת ז'אנרים מן הפנטסטי ומן המד''בי, מאתגרת את כל הקטגוריות עד כה, ומדגישה את מסגרת הסיפור שוב (ואחרת) במעבדת המימוש החברתי-אנושי.

מד"ב משלה – נשים, מגדר, חברה (אורסולה קיי לה-גווין, מרגרט אטווד)

11

 

Ishiguro, K. (2021). Klara and the Sun: A novel. Knopf.

Chiang, T. (2016). Stories of Your Life and Others.

Egan, G. (2015). Diaspora: A Novel. Night Shade.

 

Douglas Adams, The Hitchhikers guide to the Galaxy, 1978 radio comedy, 1984 book

המדע הבדיוני הינו שדה פורה ל'ניסויי מחשבה' פילוסופיים מרובים, משאלת הזהות ועד למחלוקות של אפלטון ואריסטו; 

אך מקומם של הטריקסטרים וחוצי הגבול, השוברים את הציפיות ומאפשרים לקחת באופן בלתי רציני במובהק הן את האוטופי והן את הדיסטופי – מכונן עבור הזאנר כולו את אותם יעדי-על והן את הבלתי-אפשריות המובנית שבהם.

סוגיות יסוד פילוסופיות- מטאפיזיות במד"ב



 

מן הרציני אל המגוחך וחוזר חלילה –הסטיריסטים והטריקסטרים

'לא מזיק ברובו' (דאגלס אדאמס)

12

 

Contact (1997)

 

Hrotic, S. et al (2016). Religion in Science Fiction.



 

Wandering Stars: An Anthology of Jewish Fantasy and Science Fictionf (1974)



 

יחסי הדת והמד"ב מלמדים הרבה על הרוחש מתחת לפני השטח של יחסי קרירות, ידידות או הרחקה (The conflict Theis) המתקיימים במרחב המדעי-דתי הקונקרטיים

 

והיכן הם התחבאו כל הזמן הזה? האמנם היהודי הנודד בגרסה החללית, או שמא היהודי החוזר לפסיכו-היסטוריה במרחב בו הוא יכול סוף סוף לעצב את גורלו (עם הריחוק הנדרש מן הנוכחי שמאפשר את השיקוף הנאות שלו) (שייבון, הרברט) 

דת ומד"ב

 

יהודים בחלל; 

מדע בדיוני עברי.

13

 

Project Hieroglyph, Arizona State University, Center for Science and the Imagination



 

אם נקודת המוצא של המדע היא הפלא ולאחריו עבודה מפרכת של ניסוי וטעיה, אנליזה וביקורת.

ובכל זאת יסוד הפלאי והדמיוני נותר על העוצמה שלו בקצוות של המחקר המדעי, בנקודות הממשק בין הידוע ללא-ידוע, בעורקי הדמיון השייכים למדע כפי שהמיתוס עדיין חקוק בעצמות התרבות האנושית.

ולפעמים היחסים הרבה יותר ארציים ופוליטיים, רווי אגו ולאומיות – כמו מירוץ החלל של המאה ה20 או קפיטליזם והתיקששוב של תחילת המאה ה21: המרחבים המד"בים אליהם יוצאים הינם בבואה שלילית וחיובית של האפשרי, המדומין והמודחק.  

מדע מדמם מד"ב

The bleading cutting edge

 

פרוייקט היירוגליף

14

 

*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

Clipboard Badge outlineציון סופי 

תיאור התוצר

משקל בציון הסופי

עבודה סופית

80% מהציון הסופי

השתתפות

20% מהציון הסופי


 

Checklist outlineדרישות הקורס

 

_____________________________________________________________________

יש להגיש עבודה העוסקת בסוגיה מתוך הנושאים הנידונים במהלך הסמסטר.

יש להציג פעם אחת במהלך המסמסטר ניתוח של יצירה ספרותית או מדעית מהתחומים הנסקרים

נוכחות חובה ב80% מן המפגשים.

______________________________________________________________________


 

Diploma outline דרישות קדם

אין דרישות קדם לקורס זה



Headphones outline

ביבליוגרפיה: תכנים לקריאה, צפיה והאזנה 

 

ספרות משנית – 


 

יותם חותם, תיאודיסאה בחלל (2010)- מדע בדיוני וחינוך לדתיות בזמננו, רסלינג תל אביב 

Aldiss, Brian W., and David Wingrove. Trillion Year Spree: The History of Science

Fiction. Yorkshire, UK: House of Starus, Ltd., 2001.

Burleson, Donald R. Lovecraft: Disturbing the Universe. Lexington, KY: University Press of Kentucky, 1990.

Gifford, James. Robert A. Heinlein: A Reader’s Companion. Citrus Heights, CA: Nitrosyncretic Press, 2000.

McNelly, Willis E. The Dune Encyclopedia. New York: Berkley, 1984.

O’Reilly, Timothy. Frank Herbert. Ungar Publishing Company, 1981.

Patterson, William H. The Martian Named Smith: Critical Perspectives on Robert A.

Heinlein’s Stranger in a Strange Land. Citrus Heights, CA: Nitrosyncretic Press, 2001.

Roberts, Adam. The History of Science Fiction. London: Palgrave, 2006.

Sargent, Pamela, ed. Women of Wonder, the Classic Years: Science Fiction by Women from the 1940s to the 1970s. New York: Harvest Books, 1995.

Scoles, Robert. Structural Fabulation: An Essay on Fiction of the Future. Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press, 1975.

Shippey, Tom. The Oxford Book of Science Fiction Stories. New ed. Oxford: Oxford University Press, 2003.

———, ed. Fictional Space: Essays on Contemporary Science Fiction. Livingston, NJ: Humanities Press, 1991.

Slusser, George E., and Tom Shippey, eds. Fiction 2000: Cyberpunk and the Future of Narrative. Athens, GA: University of Georgia Press, 1992.

Stableford, Brian. Historical Dictionary of Science Fiction Literature. Lanham, MD: Scarecrow Press, 2004.

Westfahl, Gary. The Mechanics of Wonder: The Creation of the Idea of Science Fiction. Liverpool, UK: Liverpool University Press, 1999.

Wolfe, Gary T., and Williams Carol T. The Majesty of Kindness: The Dialectic of Cordwainer Smith. Ed. Tom Clareson. Voices for the Future. Vol. 3. Bowling

Green, KY: Bowling Green University Popular Press, 1984.

Frankel Valerie Estelle (2021). Jewish Science Fiction and Fantasy through 1945: Immigrants in the Golden Age.

Cohen Ioannides, Mara Wendy. "Judaism and Extraterrestrials: Theological Lessons from Science Fiction." The Journal of Popular Culture 52, no. 5 (2019): 1200-1217.

McGrath, J. F. (2011). Religion and Science Fiction. Pickwick Publications.

Hrotic, S., Wiebe, D., Martin, L. H., & McCorkle Jr., W. W. (2016). Religion in Science Fiction: The Evolution of an Idea and the Extinction of a Genre (Scientific Studies of Religion: Inquiry and Explanation). Bloomsbury Academic

 

ספרות ראשונית

Adams, Douglas. The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. New York: Del Rey, 1995.

———. Life, the Universe and Everything. New York: Del Rey, 1995.

———. The Restaurant at the End of the Universe. New York: Del Rey, 1995.

———. So Long, and Thanks for All the Fish. New York: Del Rey, 1999.

Asimov, Isaac. Foundation Trilogy. New York: Bantam Books, 1992.

———. “The Big and the Little.” Ed. Isaac Asimov. The Mammoth Book of

Classic Science Fiction: Short Novels of the 1940s. New York: Carroll and Graf, 1988.

———. I, Robot. New York: Bantam Books, 2004.

Atwood, Margaret. The Handmaid’s Tale. New York: Anchor, 1998.

Ballard, J.G. The Day of Creation. New York: Picador, 2002.

———. The Drowned World. London: Gollancz, 1999.

Ballard, James G. Hello America. New York: Carroll and Graf, 1989.

———. The Best Short Stories of J.G. Ballard. New York: Picador, 2001.

———. The Terminal Beach. London: Trafalgar Square, Ltd., 1997.

———. Vermillion Sands. London: Dent, 1985.

Bear, Greg. Darwin’s Radio. New York: Ballantine Books, 2000.

Bradbury, Ray. Fahrenheit 451. New York: Del Rey, 1987.

———. The Martian Chronicles. New York: Spectra, 1984.

———. The Illustrated Man. New York: Spectra, 1983.

Butler, Octavia. Adulthood Rites. New York: Aspect, 1997.

———. Bloodchild and Other Stories. New York: Seven Stories Press, 2005.

———. Dawn. New York: Aspect, 1987.

———. Imago. New York: Aspect, 1997.

———. Kindred. Boston: Beacon Press, 1988.

———. Parable of the Sower. New York: Aspect, 1995.

———. Parable of the Talents. New York: Aspect, 2001.

Burgess, Anthony. A Clockwork Orange. New York: W.W. Norton & Co., 1986.

Card, Orson Scott. Future on Fire. New York: Tom Doherty Associates, LLC, 1991.

Campbell, John W., ed. The First Astounding Science Fiction Anthology. New York:

Berkley Books, 1964.

———. Who Goes There? Ed. Isaac Asimov. The Mammoth Book of Classic

Science Fiction: Short Novels of the 1930s. New York: Carroll and Graf, 1988.

De Camp, L. Sprague. Divide and Rule. Ed. Isaac Asimov. The Mammoth Book of

Classic Science Fiction: Short Novels of the 1930s. New York: Carroll and Graf, 1988.

Delany, Samuel R. Babel-17. New York: Vintage, 2002.

Del Rey, Lester. Nerves. Ed. Isaac Asimov. The Mammoth Book of Classic Science

Fiction: Short Novels of the 1940s. New York: Carroll and Graf, 1988.

Dick, Philip K. Do Androids Dream of Electric Sheep? New York: Del Rey, 1996.

Disch, Thomas M. Camp Concentration. New York: Vintage, 1999.

———. On SF. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 2005.

Egan, Greg. Luminous. New York: Millennium, 1999.

———. Schild’s Ladder. New York: EOS, 1997.

———. Teranesia. New York: EOS, 2000.

———. Axiomatic. New York: Harper Prism, 1997.

———. Diaspora. New York: EOS, 1998.

———. Permutation City. New York: EOS, 1995.

Gibson, William. All Tomorrow’s Parties. New York: Ace, 2000.

———. Idoru. New York: Berkley, 1987.

———. Mona Lisa Overdrive. New York: Spectra, 1989.

———. Virtual Light. New York: Spectra, 1994.

———. Burning Chrome. New York: EOS, 2003.

———. Count Zero. New York: Ace, 1987.

———. Neuromancer. New York: Ace, 1986.

Harlan Ellison, ed. Dangerous Visions: The 35th Anniversary Edition. New York:

I Books, 2002.

Heinlein, Robert A. Expanded Universe. New York: Ace Charter, 1993.

———. The Moon Is a Harsh Mistress. New York: Orb, 1997.

———. The Past Through Tomorrow: Future History Stories. New York: The Science

Fiction Book Club, 1987.

———. The Rolling Stones. New York: Del Rey, 1985.

———. Starship Troopers. New York: Ace, 1987.

———. Stranger in a Strange Land. New York: Ace, 1991.

Herbert, Frank. Dune. New York: Ace, 1990.

———. Dune Messiah. New York: Ace, 1987.

———. The Ascension Factor. New York: Putnam, 1988.

———. Chapterhouse Dune. New York: Ace, 1987.

———. Children of Dune. New York: Ace, 1987.

———. Destination: Void. New York: Berkley Publishing Group, 1966.

———. God Emperor of Dune. New York: Ace, 1987.

———. Heretics of Dune. New York: Ace, 1987.

———. The Jesus Incident. New York: Ace, 1989.

———. The Lazarus Effect. New York: Putnam, 1983.

Huxley, Aldous. Brave New World. New York: Harper Perennial, 1998.

James, Edward, and Farah Mendelsohn, eds. The Cambridge Companion to Science

Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Kelly, James Patrick. Think Like a Dinosaur and Other Stories. Urbana, IL: Golden

Gryphon Press, 2003.

Kocan, Peter. Flies of a Summer. North Ryde, NSW, Australia: Angus & Robertson, 1988.

Le Guin, Ursula K. Always Coming Home. Berkeley, CA: University of California

Press, 2001.

———. The Dispossessed. New York: EOS, 1994.

———. The Left Hand of Darkness. New York: Ace, 1987.

———. The Lathe of Heaven. New York: EOS, 1997.

———. Rocannon’s World. New York: Ace, 1982.

———. The Wave in the Mind: Talks and Essays on the Writer, the Reader, and the

Imagination. Boston: Shambhala Publications, 2004.

Lem, Stanislaw. The Cyberiad. Orlando, FL: Harvest, 2002.

Lewis, Anthony R. Concordance to Cordwainer Smith. Framingham, MA: NESFA

Press, 1993.

Lovecraft, Howard P. The Call of Cthulhu and Other Weird Stories. New York:

Penguin, 1999.

———. The Lurking Fear and Other Stories. New York: Del Rey, 1985.

Martin, George R.R. Sandkings. Ed. Orson Scott Card. Masterpieces: The Best

Science Fiction of the 20th Century. New York: Ace, 2004.

Miller, Walter M., Jr. A Canticle for Leibowitz. New York: Bantam, 1997.

Mohan, Kim, ed. More Amazing Stories. New York: Tor Books, 1998.

Moorcock, Michael. New Worlds: An Anthology. New York: Avalon Publishing, 2004.

Orwell, George. 1984. New York: Plume Books, 1983.

Rucker, Rudy. Freeware. New York: EOS, 1998.

———. Wetware. New York: EOS, 1997.

Robinson, Kim Stanley. Blue Mars. New York: Spectra, 1997.

———. Green Mars. New York: Spectra, 1995.

———. Red Mars. New York: Spectra, 1993.

Rucker, Rudy. Software. New York: EOS, 1982.

Smith, Cordwainer. Letters from Paul. Ed. Rosana Hart. Crestone, CO: Hartworks,

Inc., 2000.

———. The Rediscovery of Man: The Complete Short Science Fiction of

Cordwainer Smith. Ed. James A. Mann. Framingham, MA: NESFA Press, 1993.

———. Norstrilia. Ed. James A. Mann. Framingham, MA: NESFA Press, 1993.

Shelley, Mary Wollstonecraft. Frankenstein. New York: Pocket/Simon & Schuster, 2004.

Sturgeon, Theodore. “Killdozer!” Ed. Isaac Asimov. The Mammoth Book of Classic

Science Fiction: Short Novels of the 1940s. New York: Carroll and Graf, 1988.

Stapledon, (William) Olaf. Last and First Men and Star Maker: Two Science Fiction

Novels. Mineola, NY: Dover Publications, 1968.

Stephenson, Neal. The Baroque Cycle: The Confusion. New York: Harper

Perennial, 2004.

———. The Baroque Cycle: Quicksilver. New York: Harper Perennial, 2004.

Stephenson, Neal. The Baroque Cycle: The System of the World. New York: Harper

Perennial, 2004.

———. The Big U. New York: Harper Perennial, 2001.

———. Zodiac. New York: Spectra, 2000.

———. Cryptonomicon. New York: Avon, 2002.

———. The Diamond Age. New York: Spectra, 2000.

———. Snow Crash. New York: Spectra, 2000.

Sterling, Bruce. Mirrorshades: The Cyberpunk Anthology. New York: Ace, 1988.

Vonnegut, Kurt. Breakfast of Champions. New York: Dial, 1999.

———. Player Piano. New York: Delta, 1999.

———. The Sirens of Titan. New York: Delta, 1998.

———. Slaughterhouse 5. New York: Laurel, 1991.

———. Welcome to the Monkey House. New York: Delta, 1998.

Verne, Jules. Journey to the Center of the Earth. Trans. Robert Baldick. New York:

Penguin, 2001.

Vonnegut, Kurt. Cat’s Cradle. New York: Dial Press, 1998.

Wells, H.G. The Island of Dr. Moreau. New York: Signet, 1977.

Wells, H.G. Men Like Gods. New York: House of Stratus, 2001.

Willis, Connie. Doomsday Book. New York: Spectra, 1993.

———. To Say Nothing of the Dog. New York: Bantam, 1998.

Wandering Stars: An Anthology of Jewish Fantasy and Science Fiction, 1974

 

Butler, D. (2009). Fantasy Cinema, Impossible Worlds on Screen. London & New York, Wallflower.

Clark, S. R. L. (1995). How to live forever : science fiction and philosophy. London ; New York, Routledge.

Freedman, C. (1998). "Kubrick's 2001 and the possibility of a science-fiction cinema." Science-Fiction Studies 25(pt2): 300-318.

Layton, D. (2012). The humanism of Doctor Who : a critical study in science fiction and philosophy. Jefferson, N.C., McFarland.

Sanders, S., Ed. (2008). The philosophy of science fiction film. The philosophy of popular culture. Lexington, Ky., University Press of Kentucky.

Schneider, S. (2009). Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. Chichester, U.K. ; Malden, MA, Wiley-Blackwell.

Trifonova, T. (2005). "The Evolution of the Sci-Fi Film Genre." Film and Philosophy 9: 74-93.