היסטוריה של מהפכות מידע
היסטוריה של מהפכות מידע
History of Information Revolutions
ישראל בלפר | מדע טכנולוגיה וחברה
מס קורס | 278602-01
סוג הקורס: סמינריון
היקף נ"ז: 2
שעת קבלה: בתיאום אישי
מייל מרצה: Israel.Belfer@biu.ac.il
תיאור הקורס ומטרות למידה
תקציר הקורס
אינפורמציה הינה מושג אופף-כל בימינו; אנו מצויים בעידן טכנולוגי הקרוי על שמה, היא משפיעה לעומק על המדעים, החברה וכל צדדי החיים האישיים. כמאפיין טכנולוגי של החיים ותשתית לפעילות כמעט מכל סוג, המידע הינו הכרחי כיום לא פחות משירותי יסוד שהפכו לבסיס של חיים מודרניים כגון אנרגיה, שירותי בריאות, מים וסניטציה, וכו'. למרות הרקע המתמטי-הנדסי של המושג בגלגולו המודרני מתחום הנדסת התקשורת והמיחשוב, ההגדרה של מידע נוגעת ביסודות רעיוניים עמוקים מחד ומשליכה על תפקוד מעשי מורכב ופרטני מאידך. למרות הרקע הרעיוני המבוסס בחקר הרעיונות והטכנולוגיה (עם שפע של הגדרות טכניות-מתמטיות, ניתוחים פילוסופים וסוציולוגיים), זהו מושג חמקמק שמתחמק מתיאור מלא.
מדובר בבת אחת במושג עתיק וחדש -- המבט על איפורמציה לאורך ההיסטוריה עוקב אחר התפתחות מורכבת של רעיון ופרקטיקה. היכרות עם האופקים השונים של משמעות האינפורמציה חשובה ביותר לעוסקים בתקשורת, במדיניות ציבורית וכן בטכנולוגיות התקשורת והמחשוב. כיום המידע נוגע בכימות של תפקוד מערכות מלאכותיות וטבעיות מגוונות, ניתוח של תבניות ומורכבות, ואף של משמעות. מעבר לכך המידע נתפס כסוג חדש של 'חומר יסוד', ואף מקבל ביטויים ממטיים מהסוג של 'Information wants to be free'.
מטרות/תוצרי הלמידה
ידע
- הלומדים יתארו מושגי יסוד בהתפתחות מושגי מידע שונים – של שפה, מתמטיקה, תקשורת ומיחשוב וההשתמעויות של אלה במסגרת תקופות היסטוריות וחברתיות שונות.
- הלומדים יגדירו את מערכות היחסים סבין עידני מידע שונים ובין ההתנהלות הטכנו-מדעית ושל מוסדות שונים בחברה; כמו כן הם יגדירו את סגנון השיח הייחודי למידע והפצתו – במונחי הדיסציפלינות העוסקות בנושא
- הלומדים יכתבו ניתוח חיבור אקדמי (או עבודה סמינריונית בהתאם להיקף, או חיבור בצורת מאמר אקדמי מלא) של השפעת סגנון השיח רווי האינפורמציה על האופן בו מתפתחים תחומים מדעיים, מסגרות טכנולוגיות וחברתיות.
מיומנויות
- הלומדים ינתחו_דוגמאות ותהליכים במדע ובטכנולוגיה דרך נקודת המבט של התפתחיות ומהפכות של מידע_
- הלומדים יעריכו_את האימפקט שיש לטכנולוגיות מידע ולבסיס הקונספטואלי שלו, על מסגרות מדעיות, חברתיות, דתיות, כלכליות.
למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים:
הערכה תהליכית/מעצבת |
קריאה/ |
נושא השיעור |
מס' השיעור |
Paul Duguid, John Seely Brown (2002), The Social Life of Information, Harvard Business Press [1st edition] |
מבט-על, היסטוריה של אינפורמציה |
1 |
|
Gnanadesikan, Amalia E. 2009. The Writing Revolution: Cuneiform to the Internet. Hoboken: Wiley-Blackwell. |
טכנולוגיות ראשונות של כתיבה, 'החוק על קירות העיר' |
2 |
|
Goody, Jack. (1977). The domestication of the savage mind. Cambridge UK: Cambridge University Press. Ch 3. "What's in a list?" |
כתיבה כטכנולוגיה קוגנטיבית, כתיבה כמהפכה חברתית . What's in a List? |
3 |
|
Harrison, P. (1998). The Bible, Protestantism, and the Rise of Natural Science. Cambridge University Press. |
"מודל שני הספרים"; שיקוף הדדי של עולמות כתובים מידע בתנועה ובמנוחה, ספריות שהיו ואינן, לזכור ולשכוח |
4 |
|
Garfield, E. (2009). From the science of science to Scientometrics visualizing the history of science with HistCite software. Journal of Informetrics, 3(3), 173–179. Eco, U. (1999). Serendipities: Language and Lunacy. Harvest |
אירגון הידע, סידור העולם - קיטלוג, אנציקלופדיה והחלום של שפת חישוב אוניברסלית Scientometrics, Science of Science and STS |
5 |
|
Habermas, Jürgen (1989), The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society |
המרחב הציבורי – מדפוס לעיתונות. אקולוגיה של מדיה בגלקסיית גוטנברג |
6 |
|
מטלת מחצית – דיון מתניע ותיאור מקדים של נושא לפיתוח |
Standage, T. (2014). The Victorian Internet: The Remarkable Story of the Telegraph and the Nineteenth Century's On-line Pioneers. Bloomsbury USA |
מרחב , זמן, תקשורת – טלפון וטלגרף, שעונים רכבות וקוים בינלאומיים |
7 |
Kline, R. R. (2015). The Cybernetics Moment: Or Why We Call Our Age the Information Age (1st ed). Johns Hopkins University Press. |
תורות של תקשורת ומיחשוב, אל תוך המאה ה20 החלום הקיברנטי, ההבטחה המתמשכת של מידע כחזות הכל |
8 |
|
Reddy, M. J. (1979). The conduit metaphor: A case of frame conflict in our language about language. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought (pp. 284–310). Cambridge: Cambridge University Press. Day Ronald E. (2001), The Modern Invention of Information - Discourse, History, and Power, Southern Illinois University Press |
מידיעה למידע – The Conduit Metaphor – מידע כ'חומר' החדש |
9 |
|
Hacking, I. (1992b). “Style” for Historians and Philosophers. Studies in History and Philosophy of Science Part A, 23(1), 1–20. |
Information Laden Science - מדע רווי אינפורמציה מהפכה בסגנון מחשבה – New Style of Reasoning |
10 |
|
Floridi, L. (2014). The Fourth Revolution. Oxford University Press. |
מרחב-מידע: אינטרנט, רשתות חברתיות, 'המהפכה הרביעית' |
11 |
|
Zuboff, S. (2015). Big other: Surveillance capitalism and the prospects of an information civilization. Journal of Information Technology , 30 (1), 75–89. |
Big Data מה גדול? עולם רווי אינפורמציה – חדירת מושגי אינפורמציה לתשתית של המדעים |
12 |
|
Koopman, C. (2019). How We Became Our Data: A Genealogy of the Informational Person. University of Chicago Press. |
חיים עם מידע: Datafication; Dataveillance Data Colonialism; Informatic Personhood; |
13 |
|
Finn, E. (2017). What Algorithms Want. The MIT Press. |
מה מידע עושה? מה מידע רוצה? (What Algorithms Want ) |
14 |
*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה
ציון סופי
תיאור התוצר |
משקל בציון הסופי |
השתתפות בדיונים |
20% מהציון הסופי |
מטלת מחצית |
10% מהציון הסופי |
מטלת סוף |
70% מהציון הסופי |