יסודות פילוסופיים לתלמידי STS

מספר ושם הקורס: 27800-01

יסודות פילוסופיים לתלמידי STS

Philosophical foundations for STS students

שם המרצה:

ד"ר נועם יורן

מטרות הקורס:

מטרת הקורס היא לפרוש בפני תלמידי מחקר במדע, טכנולוגיה וחברה מפה עדכנית של כיווני מחשבה בפילוסופיה של המדע, ולהכשיר אותם להתמודד עם הבנת סוגיות וטיעונים פילוסופיים.

תוכן הקורס:

הקורס מציג מושגי יסוד בפילוסופיה של המדע, בדגש על סוגיות רלוונטיות ללימודי מדע, טכנולוגיה וחברה. הקורס מאורגן סביב מפנים המאפיינים את הדיון בפילוסופיה של המדע לאורך המאה העשרים: המפנה להיסטוריה של המדע, ולגישות שונות במחקר חברתי של מדע. הקורס יחולק לארבע חטיבות. החטיבה הראשונה תעסוק בסוגיות מסורתיות בפילוסופיה של המדע: עלייתה של המתודה המדעית, פולמוס רציונליזם-אמפיריציזם, הפוזיטיביזם הלוגי והמבואות הסתומים של ניסיונו לבסס רציונליות מדעית. החטיבה השנייה תעסוק במפנה ההיסטורי והסוציולוגי בפילוסופיה של המדע: מושג הפרדיגמה, מדע כמפעל חברתי, ANT. החטיבה השלישית תעסוק בגישות הבוחנות את היחסים בין טכנולוגיה למדע. החטיבה הרביעית תעסוק במדע כתמונת עולם: האופנים שבהם עיצב המדע המודרני את הדמיון החברתי, התרבותי והפוליטי המערבי.

 

מהלך השיעורים: הוראה פרונטלית ודיון בכיתה, הצגת מאמרים על ידי תלמידים.

שיעורים 1-5: המהפכה המדעית, אמפריציזם ורציונליזם, סוגיית האינדוקציה

 

שיעור 1: מבוא

 

שיעור 2: התרוקנות היקום ממשמעות: מדע אריסטוטלי והמהפכה המדעית

ristotle, Pgysics, pp.754-756A

רשות:

סטיבן שייפין, המהפכה המדעית, עמ' 25-77

חנה ארנדט, המצב האנושי, עמ' 29-40
 

שיעורים 3-5: אפיסטמולוגיה בראשית העת החדש: אמפריציזם ורציונליזם

רנה דיקרט, מאמר על המתודה, חלק ד

דייוויד יום, מסכת טבע האדם, עמ' 3-20, 209-229

Francis Bacon, New Organon, pp.39-63

עמנואל קנט, הקדמות: לכל מטאפיסיקה בעתיד שתוכל להופיע כמדע, עמ' 18-24, 67-69

 

שיעורים 6-9: סוגיות יסוד בפילוסופיה של המדע במאה העשרים

שיעור 6: הפוזיטיביזם הלוגי

רודולף קארנאפ, "דחייתה של המטפיסיקה", בתוך ליאו ראוך (עורך), מקראה בפילוסופיה בת זמננו. יחדיו, 1983. עמ' 40-52.

A.J. Ayer, Language, Truth and Logic, pp. 33-61, 96-115.

רשות:

יצחק נבו. אזמל שקהה: הפילוסופיה האנליטית לתמורותיה. רסלינג, 2009. עמ' 207-249.

Carl Hempel, "Empiricist Criteria of Cognitive Significance: Problems and Changes", in Aspects of Scientific Explanation, pp. 101-19

 

שיעורים 7-8: פילוסופיית המדע של קרל פופר

קרל פופר, "מדע: השערות והפרכות". בתוך גד פרוידנטל ושמעונה גינצבורג (עורכים) ספר מקורות: פילוסופיה של המדע. האוניברסיטה הפתוחה, 1977. עמ' 1-23.

Karl Popper, "On the Sources of Knowledge and of Ignorance", in Conjectures and Refutations: the Growth of Scientific Knowledge. Routledge, 1972. pp. 3-30.

Karl Popper, Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford University Press, 1979. pp. 1-31.

רשות:

קרל פופר, החברה הפתוחה ואויביה

 

שיעור 9: הוליזם, תת היקבעות

Pierre Duhem, The Aim and Structure of Physical Theory. Princeton University Press, 1991. pp. 180-90.

רשות:

Henri Poincare, Science and Hypothesis. Dover, 1952. pp. 92-106

זאב בכלר, פילוסופיה של המדע. משרד הביטחון, 1979.עמ' 33-44.

 

שיעורים 10-12: המפנה הלשוני בפילוסופיה של המדע

שיעור 10: המפנה הלשוני

פרדינן דה סוסיר, הרצאות בבלשנות כללית

George Lakoff and Mark Johnson, Metaphors We Live by

שיעור 11: קוויין – המדע כרקמה מעשה ידי אדם

וילארד ון אורמן קוויין, "שתי דוגמות של אמפריציזים"

 

שיעור 12: מטאפורות ושיח מדעי

Otto Mayr, Authority, Liberty and Automatic Machinary

Steven Shapin and Simon Schaffer, Leviathan and the Air-Pump                             

 

שיעורים 13-14: קון והמפנה ההיסטורי בפילוסופיה של המדע

תומס קון, המבנה של מהפכות מדעיות

רשות:

Thomas Kuhn. "Objectivity, Value Judgment, and Theory Choice". In The Essential Tension: Selected Studies in Scientific Tradition and Change, 102-118. University of Chicago Press, 1977.

Ian Hacking (ed.), Scientific Revolutions. Oxford University Press, 1981

 

שיעורים 15-19: מדע וחברה

שיעור 15: אפיסטמולוגיה: מעבר לפולמוס רציונליזם אמפריציזם

William James, "Prgmatism's conception of truth"

פרידריך ניטשה, "על אמת ושקר במובן החוץ-מוסרי"

קרל מרקס, "האידיאולוגיה הגרמנית", עמ' 223, 232

רשות:

William James, "The essence of humanism"

 

שיעור 16: אובייקטיביות כאידיאולוגיה

Donna Haraway, "Animal sociology and a natural economy of the body politic: a political physiology of dominance."

 

שיעור 17: התוכנית החזקה בסוציולוגיה של המדע

David Bloor, Knowledge and Social Imagery

רשות:

David Bloor, "A Sociological Theory of Objectivity". In S. C. Brown (ed.) Objectivity and Cultural Divergence. Cambridge University Press, 1984. pp. 229-245.

 

שיעור 18: טכנולוגיה ומדע: סוכנים לא אנושיים

Bruno Latour, "Where Are the Missing Masses? The Sociology of a Few Mundane Artifacts"

קרל מרקס, "כתבי יד כלכליים פילוסופיים", עמ' 118-20

רשות:

Michel Callon, "Introduction: the Embeddedness of Economic Markets in Economics." The Sociological Review 46.S1 (1998): 1-57

 

שיעור 19: הבניה חברתית

Bruno Latour, "Knowledge as a Mode of Existence"

 

שיעורים 20-22: מדע כתרבות

שיעור 20: מדע כתמונת עולם: המטאפיזיקה של המכונה

Thorstein Veblen. "The Place of Science in Modern Civilization." American Journal of Sociology 11.5 (1906): 585-609

Thorstein Veblen, "The Evolution of the Scientific Point of View." (1908)

רשות:

מרטין היידגר, "העידן של תמונת העולם", בתוך יעל אילת ון-אסן (עורכת), תרבות דיגיטלית: וירטואליות, חברה ומידע. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002.

 

שיעור 21: מדע והאדם: מיניות

מישל פוקו, תולדות המיניות

 

שיעור 22: מדע והאדם: מחשבים

, N. Katherine Hayles, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics

רשות:

Philip Mirowski, Machine Dreams: Economics Becomes a Cyborg Science. Cambridge University Press, 2002.

Philip Mirowski. More Heat than Light: Economics as Social Physics, Physics as Nature's Economics. Cambridge University Press, 1991.

 

 

ג.

חובות/דרישות/מטלות: נוכחות, קריאת טקסטים משבוע לשבוע, עבודת סיום, הצגת מאמר בכיתה.

 

 

מרכיבי הציון הסופי:

 

עבודה מסכמת (70%)

עבודת אמצע (15%)

הצגת מאמר בכיתה (15%)

 

עד 10 נקודות בונוס על השתתפות פעילה בשיעור