יסודות פילוסופיים לתלמידי STS
מספר ושם הקורס: 27800-01 |
|||||
יסודות פילוסופיים לתלמידי STSPhilosophical foundations for STS students |
|||||
שם המרצה:
|
|||||
מטרות הקורס: |
|||||
מטרת הקורס היא לפרוש בפני תלמידי מחקר במדע, טכנולוגיה וחברה מפה עדכנית של כיווני מחשבה בפילוסופיה של המדע, ולהכשיר אותם להתמודד עם הבנת סוגיות וטיעונים פילוסופיים. |
|||||
תוכן הקורס: |
|||||
הקורס מציג מושגי יסוד בפילוסופיה של המדע, בדגש על סוגיות רלוונטיות ללימודי מדע, טכנולוגיה וחברה. הקורס מאורגן סביב מפנים המאפיינים את הדיון בפילוסופיה של המדע לאורך המאה העשרים: המפנה להיסטוריה של המדע, ולגישות שונות במחקר חברתי של מדע. הקורס יחולק לארבע חטיבות. החטיבה הראשונה תעסוק בסוגיות מסורתיות בפילוסופיה של המדע: עלייתה של המתודה המדעית, פולמוס רציונליזם-אמפיריציזם, הפוזיטיביזם הלוגי והמבואות הסתומים של ניסיונו לבסס רציונליות מדעית. החטיבה השנייה תעסוק במפנה ההיסטורי והסוציולוגי בפילוסופיה של המדע: מושג הפרדיגמה, מדע כמפעל חברתי, ANT. החטיבה השלישית תעסוק בגישות הבוחנות את היחסים בין טכנולוגיה למדע. החטיבה הרביעית תעסוק במדע כתמונת עולם: האופנים שבהם עיצב המדע המודרני את הדמיון החברתי, התרבותי והפוליטי המערבי.
|
|||||
מהלך השיעורים: הוראה פרונטלית ודיון בכיתה, הצגת מאמרים על ידי תלמידים. |
|||||
שיעורים 1-5: המהפכה המדעית, אמפריציזם ורציונליזם, סוגיית האינדוקציה |
|
||||
שיעור 1: מבוא
שיעור 2: התרוקנות היקום ממשמעות: מדע אריסטוטלי והמהפכה המדעית ristotle, Pgysics, pp.754-756A רשות: סטיבן שייפין, המהפכה המדעית, עמ' 25-77 חנה ארנדט, המצב האנושי, עמ' 29-40 שיעורים 3-5: אפיסטמולוגיה בראשית העת החדש: אמפריציזם ורציונליזם רנה דיקרט, מאמר על המתודה, חלק ד דייוויד יום, מסכת טבע האדם, עמ' 3-20, 209-229 Francis Bacon, New Organon, pp.39-63 עמנואל קנט, הקדמות: לכל מטאפיסיקה בעתיד שתוכל להופיע כמדע, עמ' 18-24, 67-69
שיעורים 6-9: סוגיות יסוד בפילוסופיה של המדע במאה העשרים שיעור 6: הפוזיטיביזם הלוגי רודולף קארנאפ, "דחייתה של המטפיסיקה", בתוך ליאו ראוך (עורך), מקראה בפילוסופיה בת זמננו. יחדיו, 1983. עמ' 40-52. A.J. Ayer, Language, Truth and Logic, pp. 33-61, 96-115. רשות: יצחק נבו. אזמל שקהה: הפילוסופיה האנליטית לתמורותיה. רסלינג, 2009. עמ' 207-249. Carl Hempel, "Empiricist Criteria of Cognitive Significance: Problems and Changes", in Aspects of Scientific Explanation, pp. 101-19
שיעורים 7-8: פילוסופיית המדע של קרל פופר קרל פופר, "מדע: השערות והפרכות". בתוך גד פרוידנטל ושמעונה גינצבורג (עורכים) ספר מקורות: פילוסופיה של המדע. האוניברסיטה הפתוחה, 1977. עמ' 1-23. Karl Popper, "On the Sources of Knowledge and of Ignorance", in Conjectures and Refutations: the Growth of Scientific Knowledge. Routledge, 1972. pp. 3-30. Karl Popper, Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford University Press, 1979. pp. 1-31. רשות: קרל פופר, החברה הפתוחה ואויביה
שיעור 9: הוליזם, תת היקבעות Pierre Duhem, The Aim and Structure of Physical Theory. Princeton University Press, 1991. pp. 180-90. רשות: Henri Poincare, Science and Hypothesis. Dover, 1952. pp. 92-106 זאב בכלר, פילוסופיה של המדע. משרד הביטחון, 1979.עמ' 33-44.
שיעורים 10-12: המפנה הלשוני בפילוסופיה של המדע שיעור 10: המפנה הלשוני פרדינן דה סוסיר, הרצאות בבלשנות כללית George Lakoff and Mark Johnson, Metaphors We Live by שיעור 11: קוויין – המדע כרקמה מעשה ידי אדם וילארד ון אורמן קוויין, "שתי דוגמות של אמפריציזים"
שיעור 12: מטאפורות ושיח מדעי Otto Mayr, Authority, Liberty and Automatic Machinary Steven Shapin and Simon Schaffer, Leviathan and the Air-Pump |
|
||||
שיעורים 13-14: קון והמפנה ההיסטורי בפילוסופיה של המדע תומס קון, המבנה של מהפכות מדעיות רשות: Thomas Kuhn. "Objectivity, Value Judgment, and Theory Choice". In The Essential Tension: Selected Studies in Scientific Tradition and Change, 102-118. University of Chicago Press, 1977. Ian Hacking (ed.), Scientific Revolutions. Oxford University Press, 1981
שיעורים 15-19: מדע וחברה שיעור 15: אפיסטמולוגיה: מעבר לפולמוס רציונליזם אמפריציזם William James, "Prgmatism's conception of truth" פרידריך ניטשה, "על אמת ושקר במובן החוץ-מוסרי" קרל מרקס, "האידיאולוגיה הגרמנית", עמ' 223, 232 רשות: William James, "The essence of humanism"
שיעור 16: אובייקטיביות כאידיאולוגיה Donna Haraway, "Animal sociology and a natural economy of the body politic: a political physiology of dominance."
שיעור 17: התוכנית החזקה בסוציולוגיה של המדע David Bloor, Knowledge and Social Imagery רשות: David Bloor, "A Sociological Theory of Objectivity". In S. C. Brown (ed.) Objectivity and Cultural Divergence. Cambridge University Press, 1984. pp. 229-245.
שיעור 18: טכנולוגיה ומדע: סוכנים לא אנושיים Bruno Latour, "Where Are the Missing Masses? The Sociology of a Few Mundane Artifacts" קרל מרקס, "כתבי יד כלכליים פילוסופיים", עמ' 118-20 רשות: Michel Callon, "Introduction: the Embeddedness of Economic Markets in Economics." The Sociological Review 46.S1 (1998): 1-57
שיעור 19: הבניה חברתית Bruno Latour, "Knowledge as a Mode of Existence"
שיעורים 20-22: מדע כתרבות שיעור 20: מדע כתמונת עולם: המטאפיזיקה של המכונה Thorstein Veblen. "The Place of Science in Modern Civilization." American Journal of Sociology 11.5 (1906): 585-609 Thorstein Veblen, "The Evolution of the Scientific Point of View." (1908) רשות: מרטין היידגר, "העידן של תמונת העולם", בתוך יעל אילת ון-אסן (עורכת), תרבות דיגיטלית: וירטואליות, חברה ומידע. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002.
שיעור 21: מדע והאדם: מיניות מישל פוקו, תולדות המיניות
שיעור 22: מדע והאדם: מחשבים , N. Katherine Hayles, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics רשות: Philip Mirowski, Machine Dreams: Economics Becomes a Cyborg Science. Cambridge University Press, 2002. Philip Mirowski. More Heat than Light: Economics as Social Physics, Physics as Nature's Economics. Cambridge University Press, 1991. |
|
ג. |
חובות/דרישות/מטלות: נוכחות, קריאת טקסטים משבוע לשבוע, עבודת סיום, הצגת מאמר בכיתה.
|
|
מרכיבי הציון הסופי: |
|
עבודה מסכמת (70%) עבודת אמצע (15%) הצגת מאמר בכיתה (15%)
עד 10 נקודות בונוס על השתתפות פעילה בשיעור
|