סמים תרופות ו-STS

סמים תרופות ו-STS

ד״ר עידו הרטוגזון | התכנית למדע טכנולוגיה וחברה
278125-01 | Drugs, pharmaceuticals and STS

 

סוג הקורס:

סמינריון 

היקף נ"ז:

2

שנת לימודים:

תשפ״ו

סמסטר:

ב

יום ושעה

שלישי 16:00-18:00

מייל מרצה:

idohartogsohn@gmail.com

 

תקציר הקורס 

סמים מהווים אובייקט טכנולוגי יוצא דופן. כחומרים שמשפיעים ישירות על חושיו, רגשותיו ומחשבותיו של האדם – הם מעלים שורה של שאלות על טבעה של התודעה, והיחסים בין גוף לנפש, אבל גם על האופנים בהם הגוף אנושי ממושטר, ממושמע ומנוהל במסגרת מערכות כלכליות וחברתיות. הקורס יעסוק בסמים כמוקד למחקר STS ויעסוק בשאלות ההיסטוריות, החברתיות והפילוסופיות הגדולות של עולם הסמים והתרופות עם דגש על סמים פסיכואקטיביים (משני תודעה). במהלך השיעורים נדון בשאלות כגון כיצד ממושמעת מובנה חוויית הסם על ידי מבנים חברתיים ותרבותיים קיימים? כיצד השפיעו חומרים פסיכואקטיביים על חברות ותרבויות לאורך ההיסטוריה? אילו הבדלים ניתן למצוא ביחסן של חברות מודרניות ופרה-מודרניות לחוויית הסם ומהן ההשלכות של תפיסות אלו? כיצד נראית הפילוסופיה של מצבי תודעה אלטרנטיביים, ומהי האתיקה הנלווית לה? הסיפור של סמים, תרופות ומערכות הרגולציה, הפרשנות, והתיאוריה שהוצמדו להן ישמשו כאספקלריה לבחון דרכה את החברה, התרבות והמצב האנושי.

מטרות/תוצרי הלמידה 

ידע 

  1. הלומדים יתארו  את האופנים שבהם חומרים פסיכואקטיביים משפיעים על התודעה, התפיסה והחוויה האנושית, ואת הדרכים בהן השפעות אלו מתווכות דרך מבנים חברתיים ותרבותיים.
  2. הלומדים יגדירו מושגים מרכזיים כגון סמים פסיכואקטיביים, תודעה, רגולציה, הפללה, שימוש רפואי ושימוש טקסי, וינתחו את ההבדלים והחפיפות ביניהם בהקשרים היסטוריים ותרבותיים שונים.
  3. הלומדים יכתבו הלומדים יכתבו עבודות רפלקטיביות על האופן שבו סמים ועקרונות התרבות והחוק משפיעים על עיצוב חוויות תודעה אישיות וקולקטיביות.

מיומנויות

  1. הלומדים ינתחו כיצד מבנים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים מעצבים את תפיסות הסמים והשימוש בהם, וישוו בין אופני שימוש שונים בהקשרים היסטוריים מגוונים.
  2. הלומדים יעריכו את השפעתן של מערכות רגולציה, אידיאולוגיות כלכליות וגורמים תרבותיים על ההבחנה בין 'סם' ל'תרופה' ועל תהליכי הפללה ולגיטימציה של סמים לאורך ההיסטוריה.

 

תכנון מהלך השיעורים (כולל למידה פעילה):

מס' השיעור

נושא השיעור 

למידה פעילה

קריאה/ 
צפיה נדרשת 

הערכה תהליכית/מעצבת 

1

מבוא: לחקור סמים

 

Nicolas Langlitz, “What Good Are Psychedelic Humanities?,” Frontiers in Psychology 14 (2023), https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2023.1082933.

 

2

כיצד להבין חוויות משנות תודעה?

 

Letheby, Chris, and Jaipreet Mattu. “Philosophy and Classic Psychedelics: A Review of Some Emerging Themes.” Journal of Psychedelic Studies 5, no. 3 (January 21, 2022). https://doi.org/10.1556/2054.2021.00191.

William James, The Varieties of Religious Experience (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1985).

הגשת תגובות קריאה

3

ההבניה התרבותית של חוויית הסם

 

Howard S. Becker, “History, Culture and Subjective Experience: An Exploration of the Social Bases of Drug-Induced Experiences,” Journal of Health and Social Behavior 8, no. 3 (September 1967): 163, https://doi.org/10.2307/2948371

Howard S. Becker, “Becoming a Marihuana User,” American Journal of Sociology 59, no. 3 (1953): 235–42.

הגשת תגובות קריאה

4

סמים פלואידים

 

Hardon, Anita, and Emilia Sanabria. “Fluid Drugs: Revisiting the Anthropology of Pharmaceuticals.” Annual Review of Anthropology 46, no. 1 (2017): 117–32.

Annemarie Mol, The Body Multiple: Ontology in Medical Practice (Duke University Press, 2002).

 

5

ביג פארמה וההבניה של מחלות

 

Joseph Dumit, Drugs for Life: How Pharmaceutical Companies Define Our Health (Duke University Press, 2012).

Andrew Lakoff, “The Right Patients for the Drug: Pharmaceutical Circuits and the Codification of Illness, J,” in The Handbook of Science and Technology Studies Vol. 3, 2008, 741–60.

הגשת תגובות קריאה

6

לכתוב סמים: ספרות, סופרות וחוויות משנות תודעה

תרגיל כתיבה רפלקטיבי

Devenot, Neşe. “Medical Ecstasies: Chemical Synthesis and Self-Experimentation in Romantic Science and Poetry.” European Romantic Review 30, no. 1 (January 2, 2019): 1–24. https://doi.org/10.1080/10509585.2019.1570181.

Sadie Plant, Writing on Drugs (New York: Farrar Straus & Giroux, 2000).

הגשת תגובות קריאה

7

סט וסטינג והחוויה הפסיכדלית בחברה ובתרבות של המאה ה-20

 

Hartogsohn, Ido. “Constructing Drug Effects: A History of Set and Setting.” Drug Science, Policy and Law 3 (January 1, 2017): 2050324516683325. https://doi.org/10.1177/2050324516683325.

Ido Hartogsohn, “American Trip,” in American Trip: Set, Setting, and the Psychedelic Experience in the Twentieth Century (Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2020), 189–222.

הגשת תגובות קריאה

8

סמים והסדר הליברלי

 

Toby Seddon, A History of Drugs: Drugs and Freedom in the Liberal Age (New York, NY: Routledge, 2010).

Rabinow, P. and Rose, N. (2006) ‘Biopower today’, BioSocieties, 1(2), pp. 195–217.

הגשת תגובות קריאה

9

פסיכואקטיביזם ושאלת האופק האוטופי

 

Mateo Sanchez Petrement, “Historicizing Psychedelics: Counterculture, Renaissance, and the Neoliberal Matrix,” Frontiers in Psychology 14 (n.d.): 1598.

הגשת תגובות קריאה

10

הקולוניזציה והדה-קולוניזציה של השמאניזם והחוויה הפסיכואקטיבית

 

Alex K. Gearin, “Primitivist Medicine and Capitalist Anxieties in Ayahuasca Tourism Peru,” Journal of the Royal Anthropological Institute 28, no. 2 (2022): 496–515.

Michael Taussig, Shamanism, Colonialism, and the Wild Man: A Study in Terror and Healing (University of Chicago Press, 2008).

הגשת תגובות קריאה

11

החוויה הרוחנית הפסיכוכימית

 

Karl Baier, “High Mysticism On the Interplay between the Psychedelic Movement and Academic Study of Mysticism,” in Constructions of Mysticism As a Universal: Roots and Interactions Across Borders (Harrassowitz Verlag, 2017), 1–34.

Tymoczko, Dmitri. “The Nitrous Oxide Philosopher.” The Atlantic, May 1, 1996. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1996/05/the-nitrous-oxide-philosopher/376581/.

הגשת תגובות קריאה

12

האתיקה של שינוי התודעה

 

Charlotte Walsh, “Psychedelics and Cognitive Liberty: Reimagining Drug Policy through the Prism of Human Rights,” International Journal of Drug Policy 0, no. 0 (January 11, 2016), https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2015.12.025.

Joseph D. Calabrese, “The Supreme Court versus Peyote: Consciousness Alteration, Cultural Psychiatry and the Dilemma of Contemporary Subcultures,” Anthropology of Consciousness 12, no. 2 (September 1, 2001): 4–18, https://doi.org/10.1525/ac.2001.12.2.4.

הגשת תגובות קריאה

13

בין לגליזציה, דה-קרימינליזציה ומלחמה בסמים: מדיניות סמים במאה ה-21

 

Blainey, Marc G. “Forbidden Therapies: Santo Daime, Ayahuasca, and the Prohibition of Entheogens in Western Society.” Journal of Religion and Health 54, no. 1 (February 2015): 287–302. doi:10.1007/s10943-014-9826-2.

הגשת תגובות קריאה

14

מצבי תודעה אחרים: מה הם שווים?

 

Chris Letheby, “Conclusion,” in Philosophy of Psychedelics (New York: Oxford University Press, 2021), 205–22.

הגשת תגובות קריאה

*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

ציון סופי  

תיאור התוצר

משקל בציון הסופי

עבודה מסכמת

60% מהציון הסופי

דו״חות קריאה

20% מהציון הסופי

כתיבה רפלקטיבית

10% מהציון הסופי

השתתפות בכיתה

10% מהציון הסופי

דרישות הקורס

לאורך השנה ידרשו הסטודנטים להגיש דו״חות קריאה על המאמרים עם תגובה קצרה על החומרים לקריאה/צפיה/האזנה. במהלך הקורס תוגש מטלה קצרה (עמוד או שניים) של רפלקציה אישית (מבוססת שאלת מנחות).

בסיום הקורס הסטודנטים יגישו עבודה באורך של 8-15 עמ' (2500-4000 מילה). העבודה תציע ניתוח ביקורתי של תפקידם החברתי, התרבותי והפילוסופי של סמים פסיכואקטיביים בהיסטוריה ובזמן המודרני. הסטודנטים יבחרו מקרה מבחן (כגון סם מסוים, תקופה היסטורית, קבוצה תרבותית, מסגרת רגולטורית או פרקטיקה חברתית) וינתחו אותו תוך שימוש בתיאוריות שנלמדו בקורס. העבודה יכולה לשלב סקירה היסטורית, ניתוח חברתי ופילוסופי, והתייחסות לדיונים עכשוויים בנושא.