קולוקויום חוקרים

קולוקויום חוקרים

נח עפרון | התוכנית למדע טכנולוגיה וחברה
27832-01| Research Seminar

סוג הקורס:

קולוקויום רשות

היקף נ"ז:

שנת לימודים:

תשפ״ו

סמסטר:

א׳ + ב׳

יום ושעה

יום א׳ 18:00-20:00

מייל מרצה:

noahjefron@gmail.com

תקציר הקורס 

סמינר החוקרים הוא קורס יסוד שנתי, חובה לסטודנטים בשנה הראשונה לתואר שני או דוקטורט בתוכנית ללימודי מדע, טכנולוגיה וחברה (STS). מטרת הקורס היא להעניק היכרות ראשונית עם התחום ועם השאלות המרכזיות שבו, לצד הכנה מעשית ומעמיקה לחיים האקדמיים המקצועיים.

 

במהלך הסמסטר נעסוק בשאלות שכל חוקר צעיר מתמודד איתן: איך בוחרים מנחה לדוקטורט? איך מנסחים שאלה מחקרית? איך בוחרים מתודולוגיה מתאימה? איך כותבים מאמר שמתאים לפרסום, ואיפה בכלל כדאי לפרסם? איך מגישים תקציר לכנס, ואיך מתכוננים אליו? נלמד גם כיצד להשתמש בארכיונים, ספריות וכלים דיגיטליים למחקר, כולל סדנאות על Zotero, Overleaf, GitHub, NVivo ואחרים.

 

הסמינר אינו עוסק רק בכלים ובשיטות, אלא גם באתגרים הרגשיים של החיים האקדמיים: בדידות, דיכאון, חסמי כתיבה, ותחושת חוסר שייכות. נקדיש מפגשים לנושאים אלה ונדון בדרכי התמודדות וברווחה נפשית לאורך הדרך.

 

הקורס כולל מפגשים עם חוקרים, אנשי מקצוע ודוקטורנטים מתקדמים שישתפו מהניסיון האישי שלהם. יינתנו קריאות קצרות, יתקיימו דיונים קבוצתיים, ויתקיים תרגול מעשי של מיומנויות מחקר.

הנוכחות וההשתתפות הפעילה בקורס הן חובה. ההערכה היא על בסיס מעבר/אי-מעבר.

מטרות/תוצרי הלמידה 

מטרת הסמינר היא לסייע לסטודנטים בשנתם הראשונה להשתלב בהצלחה בלימודים מתקדמים בלימודי מדע, טכנולוגיה וחברה. הקורס שואף להשיג ארבע מטרות מרכזיות:

  • היכרות עם התחום – הבנה של גבולות התחום, הדיונים המרכזיים בו, והמגוון המתודולוגי שהוא מציע.
  • הכוונה מקצועית – הכרת עולם הפרסום האקדמי, כנסים, ביקורת עמיתים והמסגרות שמעצבות קריירה אקדמית.
  • כלים ומיומנויות מחקר – שימוש מעשי בארכיונים, כלים דיגיטליים וכתיבה אקדמית.
  • רווחה נפשית ועמידות אישית – שיח פתוח על הקשיים שבחיים האקדמיים ופיתוח אסטרטגיות להתמודדות בריאה ומקיימת.

בסיום הקורס, הסטודנטים יהיו מצוידים טוב יותר – ברמה אינטלקטואלית, מקצועית ואישית – כדי לעצב לעצמם מסלול מחקר משמעותי ולהשתלב בקהילה האקדמית.

תכנון מהלך השיעורים (כולל למידה פעילה):

מס' השיעור

נושא השיעור 

למידה פעילה

קריאה/ 
צפיה נדרשת 

1

מה זה STS ומה פירוש להצטרף לתחום הזה?

דיון פתוח

Sismondo, Sergio. An Introduction to Science and Technology Studies, 2nd ed., Wiley-Blackwell, 2010. (Chapters 1–3)

Jasanoff, Sheila. “STS and Public Policy: Getting Beyond Deconstruction.” Science Technology & Human Values 32.3 (2007): 331–337.

Hackett, Edward J., et al., eds. The Handbook of Science and Technology Studies, 3rd ed. (Intro chapter)

2

איך לבחור מנחה לדוקטורט (ואיך לעבוד איתו/ה)

פאנל של סטודנטים מתקדמים

Rockquemore, Kerry Ann. “How to Find a Mentor.” Inside Higher Ed, 2011.

Lee, Anne, et al. “Supervisory Dialogues in Humanities Doctoral Education.” Studies in Higher Education 34.2 (2009): 123–136.

Golde, Chris M. “The Role of the Department and Discipline in Doctoral Student Attrition: Lessons from Four Departments.” Journal of Higher Education 76.6 (2005): 669–700.

3

איך לבחור נושא מחקר

הרצאה פלוס דיון

Becker, Howard S. Tricks of the Trade, University of Chicago Press, 1998. (Ch. 1: "Creating the Problem")

Knorr Cetina, Karin. Epistemic Cultures, Harvard University Press, 1999. (Introduction)

Mol, Annemarie. The Body Multiple, Duke University Press, 2002. (Preface & Introduction)

4

איך לבחור מתודולוגיות במחקר STS

 

הרצאה + השתתפות בדיון מובנה

Hammersley, Martyn, “From methodology to methodography?” Methodological Innovations, 13:3, 2020.

Law, John. After Method: Mess in Social Science Research, Routledge, 2004. (Intro & Ch. 1)

Latour, Bruno. Reassembling the Social, Oxford University Press, 2005. (Ch. 1–2)

Hine, Christine. Virtual Ethnography, Sage, 2000. (Ch. 1)

6

ארכיונים, ספריות ותשתיות ידע אחרות

סיור מודרך בספריה למדעי החברה + הרצאה

Ketelaar, Eric. “Archives as Spaces of Memory.” Journal of the Society of Archivists 29.1 (2008): 9–27.

Carolyn Steedman, Dust: The Archive and Cultural History (Rutgers University Press, 2002)

7

שימוש בכלים דיגיטליים למחקר (חלק א': ניהול מקורות, אחסון נתונים, מנועי חיפוש)

הרצאת אורח

Sample tutorials on Zotero, Mendeley, Notion, Obsidian

Christine L. Borgman. Big Data, Little Data, No Data: Scholarship in the Networked World, MIT Press, 2015. (Intro)

8

שימוש בכלים דיגיטליים (חלק ב': ניתוח נתונים איכותניים, כתיבה שיתופית, ויזואליזציה)

הרצאת אורח

Kitchin, Rob. The Data Revolution, Sage, 2014. (Ch. 4: "Theoretical Perspectives")

Drucker, Johanna. Graphesis: Visual Forms of Knowledge Production, Harvard University Press, 2014. (Selections)

9

כתיבה לפרסום בתחום ה- STS

הרצאה ודיון

מבחר מאמרים חדשים בכתבי עת הקנוניים בתחום (כגון, Isis, Osiris, Social Studies of Science, Science, Technology & Human Values, וכו׳)

10

כתבי עת, עורכים וביקורת עמיתים ב-STS

הרצאה ודיון 

Fyfe, Aileen, et al. Untangling Academic Publishing, Zenodo, 2017.

11

הערכה של עבודה אקדמית - מדדים

הרצאת אורח 

Mario Biagioli & Alexandra Lippman (Eds.), Gaming the Metrics: Misconduct and Manipulation in Academic Research (MIT Press, 2020)

Diana Hicks et al., Bibliometrics: The Leiden Manifesto for Research Metrics (Nature, 2015)

Curry, S. (2018). Let's move beyond the rhetoric: it's time to change how we judge research. Nature, 554(7691), 147. https://doi.org/10.1038/d41586-018-01642-w Nature+6PubMed+6EconPapers+6

12

כנסים והצגת עבודתך

הרצאה ודיון פתוח

Kelsky, Karen. The Professor Is In, Three Rivers Press, 2015 (Chapter 19: Applying to Conferences and Chapter 20: Working Conferences)

13

שיתופי פעולה, רשתות והפוליטיקה של האקדמיה

הרצאה ודיון פתוח

Carrigan, Mark, “An introvert’s guide to academic networking and hybrid events” https://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2022/09/15/an-introverts…

14

בריאות נפשית, מחסומי כתיבה ובדידות בלימודי תארים מתקדמים 

דיון פתוח

Evans, Zoë J., and Carol A. Edwards. Managing Your Mental Health During Your PhD: A Survival Guide. London: Palgrave Macmillan, 2020. 

15

סיכום: החיים אחרי לימודי STS: עתיד אקדמי ולא-אקדמי

השתתפות בדיון מובנה

 

*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

ציון סופי: ההשתתפות בסמינר החוקרים הינה חובה, אך ללא מתן ציון.