סדנת כתיבת מאמרים מדעיים
סדנת כתיבת מאמרים מדעיים
פרופ' נדב דוידוביץ' | מדע, טכנולוגיה וחברה
Workshop scientific article writing| 278130-01
סוג הקורס: סמינר
היקף נ"ז : 2
שנת לימודים: תשפ"ו
סמסטר: א'
יום ושעה יום א, 16:00
שעת קבלה: יום א, 13-14 ובתיאום מראש
Nadav.davidovitch@biu.ac.il :מרצה מייל
תקציר הקורס
הקורס עוסק בהקניית מיומנויות וכלים מעשיים לכתיבת מאמר אקדמי, בכתבי עת העוסקים בתחומים
של מדע, טכנולוגיה וחברה בדיסציפלינות השונות הרלבנטיות לתחום. במהלך הקורס הסטודנטים יעבדו
על מאמר שאותו הם מעוניינים לפרסם. במהלך הקורס נתרגל גם קריאה וניתוח ביקורתי של מאמרים
מהתחום, כתיבה של מאמר בתחום המחקר של המשתתפים. הקורס יבנה גם יכולות לפתוח שאלת
מחקר ומטרות מחקר המותאמות למאמר )בהתייחס לדוקטורט השלם(. הקורס יסייע לבנות את התהליך
החל מהרעיון ושאלת המחקר דרך בניית הטיעון והתרומה של המאמר עבור כתב העת. בקורס נעבור גם
על כללי הכתיבה האקדמית, אזכורים ביבליוגרפיים בגוף הטקסט, כתיבה וניסוח, תהליך הכתיבה,
בחירת כתב העת המתאים, התייחסות לתגובות סוקרים והתמודדות עם מכתבי דחייה כולל הגשה
מחדש של המאמר לכתב עת אחר.
הקורס מיועד לתלמידי.ות תואר שלישי בשלבים מתקדמים )חובה להיות לאחר הגשת הצעת מחקר
לשיפוט(, המעוניינים לפרסם את עבודת הדוקטורט שלהם במאמר, ולסטודנטים.ות המעוניינים.ות
לכתוב דוקטורט במתכונת של אסופת מאמרים.
מטרות/תוצרי הלמידה
ידע:
.1 הלומדים יתארו את העקרונות והכללים המרכזיים של כתיבת מאמר מדעי, כולל מבנה, סגנון
ופורמט
.2 הלומדים יתארו את האתגרים המרכזיים הכרוכים בכתיבת מאמר כחלק או לאחר כתיבת
עבודת דוקטורט.
.3 הלומדים יגדירו שיטות אזכור ביבליוגרפי נכונות בהתאם לשיטות המקובלות בתחום המחקר
שלהם
.4 הלומדים יבינו את העקרונות מרכזיים בהצגת מחקר בפורמט של מאמר
.5 הלומדים יבינו את שלבי תהליך הפרסום האקדמי, כולל בחירת כתב העת המתאים, שליחת
המאמר, והתייחסות לתגובות סוקרים
מיומנויות :
.1 הלומדים יתרגלו מתן וקבלת ביקורת בונה על מאמרים
.2 הלומדים ינתחו טיוטות של עבודות עמיתים ויציעו דרכי שיפור
.3 הלומדים יעריכו ביקורת עמיתים ויישמו אותה לשיפור עבודתם האישית
ערכים:
.1 הלומדים יטפחו גישה של שיתופיות ותמיכה הדדית בתהליך המחקר.
.2 הלומדים יפתחו מיומנות של פתיחות לקבלת ביקורת בונה.
.3 הלומדים יחזקו תחושת שייכות לקהילת המחקר האקדמית.
תכנון מהלך השיעורים:
| מס׳ שיעור | נושא | למידה פעילה | קריאה נדרשת |
| 1 | מבוא לכתיבה אקדמית וכללי הכתיבה המדעית | למידה בקבוצות | (2012) Mligoפרק 1-2 |
| 2 | מבנה המאמר המדעי ופיתוח הרעיון המרכזי | תרגיל כתיבה | Turabian (2018) פרק 3-4 |
| 3 | כתיבת תקציר וחיבור רעיונות | ניתוח טקסטים | |
| 4 | איזכור ביבליוגרפי ושילוב מקורות | למידה פעילה | |
| 5 | כתיבה אינטגרטיבית וקוהרנטית | כתיבה מודרכת | מאמרים לדוגמא |
| 6 | ניסוח פסקאות ומעברים | הצגות משתתפים | דוגמאות כתיבה |
| 7 | בקרה והערכה של תהליך הכתיבה | עבודה אישית | חומרי מחקר אישיים |
| 8 | בחירת כתב העת המתאים ותהליך השליחה | עבודה אישית | רשימת כתבי עת |
| 9 | התייחסות לתגובות סוקרים ועריכה | הצגות משתתפים | דוגמאות |
| 10 | התמודדות עם מכתבי דחייה ושיפור המאמר | הצגות משתתפים | מכתבי דחייה דוגמא |
| 11 | עריכה סופית ועיצוב המאמר | הצגות משתתפים | |
| 12 | אסטרטגיית פרסום ורשתות מקצועיות | הצגות משתתפים | דוגמאות פרסום |
| 13 | הצגת עבודות סופיות ומשוב | מצגות סיכום | חומרי סיכום |
| 14 | סיכום הקורס ותכנון המשך | הצגת שני מציגים/חגיגת סיום |
דרישות הקורס
_____________________________________________________________________
מטלות: בניית מאמר בשלבים, שליחה מראש של טקסט למשתתפי הקורס
קריאה ותגובה לטקסטים של המשתתפים
נוכחות: לפחות 80% נוכחות
ביבליוגרפיה:
• Mligo, Elia Shabani. (2012). Writing Academic Papers: A Resource Manual for
Beginners in Higher-Learning Institutions and Colleges. Eugene, OR: Resource
Publications.
Turabian, Kate L. (2018). Manual for Writers of Research Papers, Theses, and
Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers. 9th ed. Chicago: University
of Chicago Press.
• חיים נוי, דוקטורט: הוראות שימוש – מדריך לעולם המחקר
https://youtube.com/playlist?list=PLQ9iXk2NIJFKsZtdOjUeyuwCQXaoFQhh9&si…(י
)FT0CGMLrc2feD